Ömheten uttagen att tävla på Berlins filmfestival

– Det känns helt fantastiskt för mig och teamet att vi ska få visa filmen för en världspublik. Och det känns otroligt kul att Kiruna, som spelar en avgörande roll i filmens handling och vars invånare stöttat oss i hela processen, uppmärksammas på en så fin festival som Berlin. Jag känner mig oerhört tacksam, säger filmens regissör Sofia Norlin.

Sofia Norlins debutlångfilm Ömheten spelades huvudsakligen in i Kiruna under vintern 2012. Sofia har både regisserat och skrivit filmens manus. I rollerna ser vi bl.a. annat Sebastian Hiort Af Ornäs (känd från filmen Sebbe), Lina Leandersson (känd från filmen Låt den rätte komma in), Alfred Juntti (debutant från Luleå)och Ella Nordin (debutant från Kiruna).

Ömheten handlar om Markus (Sebastian Hiort Af Ornäs) lever för rostiga karosser och skrikande motorer. Men när han blir utkastad från fordonsprogrammet återstår bara arbete i gruvan. Samtidigt ska hans hemstad Kiruna flyttas och ett nytt samhälle ska byggas. Industrisamhällets överlevnad är beroende av en generation ungdomar, som växer upp medan marken bokstavligen skälver under deras fötter. Filmen följer några av dem under en viktig period i deras liv, från vintern och kylan till sommarens grönska.

Filmen har utvecklats i samarbete med Filmpool Nord Development. Läs mer om projektet på Filmpool Nords hemsida: http://www.filmpoolnord.se/projekt/filmpool-nord-development/

Ömheten är producerad av Olivier Guerpillon på DFM i samproduktion med Filmpool Nord AB, Telia, Dagsljus, Europa Sound&Vision, och i samarbete med Sveriges Television, Non Stop Entertainment och Stockholms Internationella Filmfestival. Filmen har även fått stöd från Svenska Filminstitutet och Film i Västernorrland. Filmpool Nord har investerat 1 867 000 kronor i filmen. Ömheten är den första filmen som kommer ur Stockholm filmfestivals långfilmsstipendium för kvinnliga regissörer

Non Stop Entertainment distribuerar filmen som har biografpremiär över hela landet 6 december 2013. Två veckor senare, 20 december får filmen digital premiär på Telias Videobutik.