Tredje gången Sundance för Patrik Eklund

Patrik Eklunds har med sin senaste kortfilm Syndromeda för tredje gången blivit antagen till den prestigefulla Sundance festivalen i Park City, USA. Festivalen är vid sidan av Cannes, Berlin och Venedig en av världens tyngsta filmfestivaler.
   - Det känns fantastiskt! Sundance är en av mina absoluta favoritfestivaler och det ska bli väldigt spännande att se hur mottagandet blir, säger Patrik.

Denna gång visar Patrik Eklund upp en ny sida med något som kan liknas vid en svartvit diskbänks-science fiction-noir.
   - Syndromeda är lite mer experimentell till sin form och därför kanske inte lika lättillgänglig som de tidigare filmerna. Men trots att den är svart-vit och omfattar en del mer eller mindre övernaturliga element så finns även humorn där, berättar Patrik.

Syndromeda berättar om medelålders Leif, som efter att ha upphittats naken och blåslagen i en skog, berättar en osannolik historia om UFO’n och bortförande. Huvudrollen som Leif spelas av Jacob Nordenson. I övriga roller återfinns, bland andra, Anki Larsson och Svante Grundberg. Samtliga har medverkat i Patriks tidigare filmer.
   - Eftersom vi gjort så mycket tillsammans har vi väl utvecklat någon form av arbetsrelation där jag vet vart jag har dem. Redan när jag skrev manuset så visste jag ju vad just Jacob, Svante och Anki kunde göra av karaktärerna, säger Patrik.

För tre år sedan, 2010, öppnade hans film Slitage kortfilmsektionen i Sundance och hans sedermera Oscars-nominerade kortfilm Istället för Abrakadabra var med på festivalen i Sundance 2009. Patrik kommer ursprungligen från Arvidsjaur i Norrbotten.

Syndromeda produceras av Mathias Fjellström för produktionsbolaget Salmonfox i samproduktion med Filmpool Nord AB, Sveriges Television och Film i Västerbotten. Filmen spelades in i Luleå under sommaren 2010 och hade premiär under Göteborgs Filmfestival i januari 2013. Filmpool Nord har varit samproducent och finansiär för Patriks alla filmer.

Sundance filmfestival i Park City, USA, pågår 16-26 januari, 2014.

Se klipp ur Syndromeda: https://vimeo.com/58148501

Kontakt & Ytterligare information