Ung film i norr med Malvin Studios som gästföreläsare

Den 23:e maj är det dags för Ung film i norr i Piteå, filmfestivalen för unga filmare i Norrbotten. En av Sveriges största youtubers, Malvin Studios besöker festivalen och berättar hur man lyckas på Youtube. Under festivalen visas alla de 16 tävlande bidragen - färska kortfilmer. Vinnarna utses seden i slutet av festivalen. Konferencieren är pitetjejen Emma Åkerlund.

Från att ha startat med enkla videofilmer på bakgården som visades för familj och vänner i Skellefteå, har nu Malvin Studios blivit en av Sveriges största youtubers med sin humorkanal. Kanalen har över 85 000 prenumeranter och 11 miljoner visningar. Malvin Studios består i huvudsak av grundaren Pontus Sundström, (kamera, redigering, manus) John Hägglund (skådespel, musik, manus) och Mikael Lindahl (skådespel). Gruppen var även en av de första att ansluta sig till det idag största svenska Youtube-nätverket Splay och har sedan 2007 underhållit folk på Youtube.

Ung film i norr pågår hela dagen 23:e maj, kl. 10.15 -15.30. På festivalen Ung film i norr tävlar de inskickade bidragen i två klasser: 16-19 år (mellanvikt) och 20-26 år (tungvikt). En jury bedömer filmerna och utser vinnarna i de båda kategorierna. Vinnarna får sedan tävla vidare på nationell nivå i Novemberfestivalen i Trollhättan, där tävlande från hela landet möts. Du hittar program för Ung film i norr på Filmpool Nords hemsida på adress: http://www.filmpoolnord.se/wp-content/uploads/2014/05/Ung_Film_2014_final.pdf

10.15 – 11.30    Ingvigning

10.30 – 10.50    Filmpass 1

11.50 – 13.00    Lunch

13.00 – 14.20    Filmpass 2

14.30 – 15.15    Föreläsning av Malvin Studios

15.15 – 15.30    Prisutdelning

Ung film i norr arrangeras av Filmpool Nord och CMiT (Centrum för Media och IT i Piteå) i samarbete med Bio3:an.

Vill du göra intervjuer under dagen (Malvin Studios, Emma Åkerlund, arrangörer, filmare från Norrbotten, festivalens vinnare)? Anmäl ditt intresse för Katja Härkönen, informationsansvarig, Filmpool Nord: katja@fpn.se eller 070-663 2217

För mer information om Ung film i norr kontakta:

Ulla-Karin Lundgren-Öhman, IT/Mediepedagog, CMiT i Piteå, tel. 070-246 37 00,
Ulla-Karin.Lundgren@pitea.se

Lars-Eric Larsson, filmkonsulent barn och ungdom, Filmpool Nord, tel. 070-546 4074, lars-eric@fpn.se

• malvin studios
  • ung film i norr