”Vi är på väg från det skrivna ordets civilisation till den rörliga bildens”

– Med årets jubileumsprogram ville vi förflytta fokus: bjuda filmbranschen på input snett från sidan, från människor som alls inte arbetar med film till vardags – men som bryr sig om vad vi gör, säger Filmpool Nords vd Susann Jonsson.

Författaren och journalisten Göran Rosenbergs talade om hur samhället befinner sig i ett epokskifte – från det skrivna ordets civilisation till den rörliga bildens civilisation. När verkligheten kan redigeras och retuscheras i realtid har filmbranschen ett ansvar för äkta bilder.

– Rosenbergs tal stärker vår tes om betydelsen av att visa våra filmer på vår egen hemmaplan. Att inte tappa bort det i vår ambition att nå Cannes eller Berlin Filmfestival. Människor har behov av att se en verklighet man känner igen och kan relatera till, i dessa tider när rörliga bilder når oss överallt ifrån och hela tiden, säger Susann Jonsson.

Åsa Simma, jojkare och filmarbetare, talade om urfolksfilmen som är på frammarsch och om vikten av samisk film: ”Försvinner skildringarna av oss, så försvinner vårt människovärde.”

Professorn i socialpsykologi Lars Dencik längtade efter en filmbransch som skildrar nutidsmänniskans frihet och maktlöshet i individualiseringens tidevarv. Att vi kan göra vad vi vill men inte påverka någonting, vågar filmen ge sig i kast med det?

Martina Montelius, konstnärlig ledare för Teater Brunnsgatan 4, föreslog att ingen ska göra någon film och teater på ett år, och se vad alliansregeringen tycker om det. För att ställa politikernas krav om en kostnadseffektiv kultur på sin spets.

Filmkonvent ’13 arrangeras 3-4 december av Filmpool Nord med stöd av Luleå kommun och Svenska Filminstitutet. Det går av stapeln på Norrbottensteatern i Luleå.