Blir det Bohemian Rhapsody som får en Oscar för bästa film?

Bohemian Rhapsody får Oscar för Bästa film - tror Filmstadens besökare

Sedan den 22 januari, datumet då samtliga Oscarsnomineringar avslöjades, har Filmstaden (tidigare SF Bio) på sitt forum Biolabbet (Filmstaden.se/Biolabbet) gett den som vill möjligheten att tippa vilken film som kommer att få Oscarstatyetten för Bästa film. Och om bioälskarna har rätt går det fina priset till Bohemian Rhapsody, filmen om Queen och Freddie Mercury.

Biolabbet är det forum där Filmstaden kan ställa frågor om och diskutera bioupplevelsen med sina besökare. Därför var det givet att använda den plattformen för att anordna en omröstning om vilken av de Oscarsnominerade för Bästa Film som man tror ska kamma hem statyetten nu på söndag, den 24 februari.

Om juryn tycker som Sveriges biobesökare är Bohemian Rhapsody det självklara valet. Nästan 40% har valt att lägga sin röst på filmen som skildrar Queens historia. Den film som ligger tvåa i Filmstadens omröstning är A Star is Born med Lady Gaga och Bradley Cooper i huvudrollerna..

Både Bohemian Rhapsody och A Star is Born är fortfarande bioaktuella. De hade biopremiär i höstas och har sedan dess lockat många till biograferna. Utöver fina besökssiffror har båda filmer även fått flera priser på vinterns filmgalor. Om det blir någon av dessa två som får en Oscar för Bästa film får vi veta natten mellan söndag och måndag. Självklart rapporteras det, och vilka som får övriga priser, på filmstaden.se samt i Filmstadens sociala medier under vinjetten #Awardsseason.

Fördelningen av rösterna på de nominerade filmerna:
- Bohemian Rhapsody, 37,3%
- A Star is Born, 22,7%
- Green Book, 10,9%
- Roma, 7,6%
- Black Panther, 7%
- The Favourite, 6%
- Vice, 4,2%
- BlackKklansman, 4,2%

Totalt har 1154 personer deltagit i omröstningen.

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.

Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.

Ytterligare information fås av Filmstadens informationschef Thomas Runfors på telefon 08-680 35 00 eller via mail thomas.runfors@filmstaden.se