DreamHack intar SF Bio

När SF Bio tidigare i höst uppmuntrade sin publik, genom sitt digitala laboratorium ”Biolabbet”, att komma med förslag på hur bioupplevelsen kan se ut i framtiden önskade flera att esport i någon form skulle ta plats på bioduken. Nu blir den idén verklighet. Finalen av DreamHack ZOWIE Open sänds live den 26 november på utvalda SF Bio-biografer.

Dream Hack är världens största datafestival där spelare från hela världen gör upp om vem som för tillfället är bäst i spelet CS:GO. Festivalen äger rum på Elmiamässan i Jönköping, men genom ett samarbete med SF Bio kommer det i år att finnas möjlighet för fans att ta del av finalen på utvalda biografer i Stockholm, Göteborg och Malmö.

- Vi ser fram emot att samla esportfans i våra biografer och erbjuda dem som inte kan vara på plats i Jönköping en alternativ arena för att ta del av finalen, säger Sture Johansson, Programdirektör på SF Bio.

Under hösten öppnade SF Bio upp Biolabbet, ett digitalt laboratorium, där allmänheten har möjlighet att lämna förslag på hur de vill att bioupplevelsen ska se ut i framtiden. Engagemanget har varit stort och redan efter två timmar hade 300 förslag kommit in och e sport nämndes i flera av dem.

- Biolabbet har bevisat att vår publik är engagerad och gärna delar med sig av sin idéer om hur bioupplevelsen kan utvecklas. En del av förslagen var sådana som SF Bio redan haft planer på att genomföra, däribland visningar av esport. Därför känns det roligt att vi genom samarbetet med DreamHack kan förverkliga det redan nu, fortsätter Sture Johansson.

På DreamHack ser man positivt på samarbetet med SF Bio.

- För oss är upplevelsen viktigast och den prioriteringen delar vi med SF Bio. Därför ser vi med spänning fram emot vad fansen kommer att tycka om att esporten kliver in i biografvärlden, säger Fredrik Rylander, säljledare på DreamHack.

DreamHacks final av CS:GO visas på Filmstaden Sergel (Stockholm), Filmstaden Bergakungen (Göteborg) och Filmstaden Storgatan (Malmö) lördagen den 26 november kl.18.30. Biljetter finns att köpa på SF Bios hemsida, sf.se, och i deras app.

SF Bio presenterar allt som inte är repertoarfilm under rubriken ”Mer på bio”. Utöver esport erbjuds publiken även att se bl.a. musikal, opera, balett, konstvisningar, konsert och dokumentärer.

SF Bio AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 12 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer. Vi ingår i Nordic Cinema Group som ägs av Bridgepoint och Bonnier AB.

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 32 biografer med totalt 254 salonger och drygt 32 000 fåtöljer. Vi finns på 16 orter och hos oss arbetar 1 200 personer. Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.