Ideell skräckkampanj ska få ungdomar att #fimpaspice

Flera ungdomar har dött efter att ha rökt den livsfarliga drogen Spice. För att hindra spridningen av drogen har kreatören Emil Daun från Gotland startat den ideella kampanjen #fimpaspice.

Den livsfarliga drogen Spice sprider sig bland ungdomar över hela Sverige och flera personer har dött efter att ha använt drogen. Emil Daun, vd på reklambyrån Bild & Reklam och fastighetsägare, möttes av en otäck syn när han hittade en kraftigt spicepåverkad i en lägenhet.

- Det var en akut situation. Killen var helt nerknarkad. Det visade sig senare att det var Spice han hade tagit. Det är det värsta jag varit med om, säger Emil Daun projektledare för Fimpa Spice.

Efter chocken lagt sig kände Emil att han ville hjälpa till att stoppa spridningen av Spice.

- Jag tänkte vad jag kunde göra i min profession för att stoppa Spice och då föddes idén till #fimpaspice. Vi involverade tidigt människor utifrån och nu blir vi fullkomligt överösta med mail från personer från hela landet som vill hjälpa till, berättar Emil Daun.

Får användas gratis av alla
Kampanjmaterialet som tagits fram är gratis för alla att använda och helt fritt från upphovsrätt. Nu uppmanar Emil Daun andra att sprida vidare kampanjen för att öka medvetenheten kring Spice.

- Vi hoppas nu att föräldrar, lärare, idrottsföreningar och företag över hela Sverige ska att engagera sig i frågan. Ingen kan göra allt men alla kan gör något och tillsammans kan arbeta för att våra ungdomar ska välja att avstå Spice, säger Emil Daun.

En lek med döden
Spice är ett samlingsnamn för syntetiska cannabinoider och är starkt beroendeframkallande. Styrkan på Spice varierar kraftigt och är därför väldigt lätt att överdosera.

- Spice är en lömsk drog och det kan räcka med ett bloss för att ge livslånga skador, eller i värsta fall döden. Det är verkligen en lek med döden, säger Emil Daun.

Emil Daun, projektledare Fimpa Spice
Mail: emil@bildreklam.se