Sluta diskriminera kvinnor!

För mer än hundra år sen utbildade min mormor sig till folkskollärare. Hon fick inte jobba så många år. När hon gifte sig och fick barn var hon tvungen att sluta. En kvinnlig lärare som var gift kunde inte ha jobbet kvar. Det var kanske därför de kallades för ”fröken”.

Långt in på 1900-talet fick kvinnor i bank sluta jobbet när de gifte sig. Många var förlovade i massor av år innan reglerna ändrades.

Nyss pratade jag med en medlem som för ett år sen fick sitt första barn. Nu söker hon nytt jobb, och i samtliga (!) intervjuer har hon fått frågan om hon kan garantera att hon ska jobba heltid. Att hon inte ska utnyttja sin lagliga rätt att gå ner i arbetstid för att få föräldraskap och arbetsliv att fungera.

Idag har vi lagar mot diskriminering i Sverige. En arbetsgivare får inte fråga så. Och hur många män som har småbarn får egentligen en sådan fråga när de söker jobb? Min känsla är att det inte händer.

Jag trodde nog att vi skulle ha kommit längre i jämställdhetens Sverige år 2014. Att arbetsgivare skulle veta och inse att denna typ av frågor är diskriminering. Det är inte OK att ifrågasätta föräldrars rätt att ta hand om sina barn. Måste säga att jag blev upprörd vid vårt samtal.

Barbro Schönning, ombudsman på Finansförbundet