Sommar, sommar, sommar…

Sol, bad, sovmorgnar, varma kvällar, grillning, tältsemester, fjällvandring, solvarma bär… Somrarna har oftast ett skimmer av värme, glädje och avkoppling när vi tittar i backspegeln.

Nu väntar årets semester. Jag ska vara i stugan större delen av tiden. Hinna umgås med goda vänner, fixa i trädgården, läsa goda böcker, göra någon utflykt i sommarhagen, gå på konsert i Dalhalla med mera.

Vad ska du göra? Absolut ingenting? Snickra på torpet? Leka med barn och barnbarn? Jobba vidare när kollegorna har semester? Resa runt till släkt och vänner?

Vad du än gör så hoppas jag att du har det väldigt bra och kan njuta av ledigheten. Den har du rätt till! Den arbetsgivare som kräver att anställda ska vara tillgängliga under semestern bryter mot semesterlagen och kollektivavtalet. Återhämtning och vila är en viktig arbetsmiljöfråga. Tänk på att det är arbetsgivarens ansvar att verksamheten fungerar även om du är ledig. Du ska med gott samvete kunna njuta av din semester.

I höst är vi tillbaka med ny kraft och jobbar då vidare med all verksamhet som ni beslutade om på vårens kongress.  Då hoppas vi att vi ses eller hörs på utbildningar, medlemsmöten eller i medlemsjouren.

Vi bloggare tar också semester och återkommer i augusti. Ha en skön sommar!

Har du några frågor eller synpunkter, hör av dig till oss på jourhavande.ombudsman@finansforbundet.se

Barbro Schönning, ombudsman på Finansförbundet