Banklönerna ökade med nära 4% under 2014

Löneutvecklingen under det senaste året var nära fyra procent för de bankanställda. "Finansförbundets medlemmar har fått ett bra utfall. Det fackliga arbetet har gett resultat som vi kan vara stolta över! Men det finns alltid nya utmaningar", säger ordförande Ulrika Boëthius som just nu förhandlar om de villkor som ska gälla från och med 2015.

En rapport som har tagits fram gemensamt av Finansförbundet och Bankinstitutens arbetsgivareorganisation (BAO) visar att löneutvecklingen för identiska tjänstemän under perioden oktober 2013 till oktober 2014 uppgick till 3,9 procent exklusive provision. Statistiken inkluderar de deltidsanställdas fasta löner uppräknade till heltid.

- Medlemmarna i Finansförbundet har fått en bra löneutveckling. Det gav resultat att vi sa upp avtalet i förtid och fick med individgarantier, säger Ulrika Boëthius, ordförande i Finansförbundet.

Hon konstaterar samtidigt att bristande jämställdhet fortfarande är ett betydande problem i stora delar av banksektorn.

- Trots att den totala lönenivåutvecklingen är något högre för kvinnor så har vi fortfarande mycket att göra innan vi har nått målet med lika lön för lika arbete.

Just nu förhandlar Finansförbundet med BAO om ett nytt kollektivavtal, där god löneutveckling och jämställda löner är viktiga områden för förbundet.

- Vi förhandlar just nu med BAO om ett nytt kollektivavtal och självklart är lön en av de viktigaste frågorna. Jag tror på fortsatt god löneutveckling i branschen – det svåra är att se till att det blir en rättvis fördelning av löneutrymmet också. Min förhoppning är att det nya avtalet är klart före årsskiftet men det är svårt att sia om. Jag uppmanar alla att följa förhandlingsarbetet på vår webb, säger Ulrika Boëthius.