Den ljusnande framtid är Finek-studenternas

I början av juni tog ett 30-tal studenter examen från Finek – en YH-utbildning för bank- och finansbranschen som bland andra Finansförbundet står bakom. Trots anställningsstopp på många banker har nästan alla studenterna redan fått jobb.

Finansförbundet var med och startade utbildningen och sitter även i ledningsgruppen. Förbundet har aktivt format utbildningen tillsammans med forskare och företag och idag är Finek ett nära samarbete mellan de fem storbankerna – Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank och Danske Bank.

Finek är en praktisk yrkesförberedande utbildning för en karriär inom bank och finans. I utbildningen ingår en tolv veckor lång praktik och många av studenterna får sedan jobb direkt på samma arbetsplats. Så här berättar några av studenterna:

Tre studenter om utbildningen

Annika Margazyn, jobbar på Handelsbanken Globen som banktjänsteman

Vad tyckte du om utbildningen?

– Det som är så skönt med utbildningen är att det hela tiden är superfokus på din framtida yrkesroll. Du lär dig ingenting onödigt utan allt har en praktisk koppling – det är så här det kommer att bli på jobbet helt enkelt. Det är en riktigt spetsig utbildning där du får direkt nytta av allt du lär dig.

Vad är det viktigaste du fått med dig?

– Kontakten med arbetslivet. Alla banker har representanter som både undervisar i olika ämnen, delar sina erfarenheter och berättar om hur en dag på bankkontoret kan se ut. Praktiken är också en mycket viktig del av utbildningen. Där lär du dig allt som du inte kan ta till dig helt i skolbänken – och så leder det ofta till jobb efter utbildningen som det gjorde för mig!

Joanna Axelsson, jobbar på SEB som banktjänsteman

Vad tyckte du om utbildningen?

– Jag tycker att det är en relevant och bred utbildning som ger bra inblick i hur det är att jobba i branschen. Praktiken var väldigt givande och rolig, jag fick en god förståelse för vad det innebär att jobba i banken och fick prova många olika arbetsuppgifter. Jag har nu fått en visstidsanställning på SEB där jag gjorde min praktik.

Vad är det viktigaste du fått med dig?

– Att vi fått lära oss lite om mycket. Jag har fått en väldigt bra grund att stå på inför en karriär inom branschen och haft möjlighet att knyta många intressanta kontakter.

Daniela Wiiala, jobbar som banktjänsteman på Handelsbanken Renstiernas gata

Vad tyckte du om utbildningen?

– Jag är supernöjd! Tiden har gått snabbt och det har varit intensivt men är väl värt mödan. Det var en omställning att sätta sig i skolbänken igen men jag känner verkligen att jag hittat rätt yrke och på bara två korta terminer har utbildningen tagit mig precis dit jag vill vara.

Vad är det viktigaste du fått med dig?

– Att jag har fått en bra grund att stå på inför en karriär i branschen. Praktiken är också väldigt värdefull. Om man presterar och visar vad man går för har man stor chans till anställning sen. Jag fick komma till ett mindre kontor där de verkligen hade tid för mig och jag har lärt mig jättemycket av mina kollegor. Direkt efter praktiken fick jag börja jobba på riktigt och trivs superbra här!