Få koll på vad som gäller inför sommarjobbet

Grattis till sommarjobbet! Att få chansen att sommarjobba under sin studietid är ett ypperligt tillfälle att få inblick i hur det är att jobba i branschen, få jobberfarenhet, knyta värdefulla kontakter och så klart dryga ut studiemedlet. Här är en lista över allt som kan vara bra att ha koll på.

Checklista för sommarjobbet:

• Löneutbetalning: Kolla upp vilket datum som lönen utbetalas – innevarande eller nästkommande månad? Kan annars bli en otrevlig överraskning om du till exempel räknat med att få din första lön i juni men den kommer först i juli.
  • Lönenivå: Från och med 1 juni höjdes minimilönen för alla som är anställda på ett företag som har kollektivavtal och är medlemmar i BAO, Bankinstitutens arbetsgivareorganisation. Den som fyllt 18 år ska få minst 112,50 kronor/timme och den som fyllt 21 år minst 125 kronor/timme. I övrigt tillämpas individuell lönesättning i branschen. Du som är medlem får gärna kontakta fackliga rådgivningen och be om lönestatistik för att få veta marknadsmässig lön.
  • Provisionslön: Du ska ha en rimlig fast grundlön för det arbete du utför. Har du bara provisionslön kan det resultera i att du jobbar gratis hela eller delar av sommaren. Även om du är duktig och högpresterande kan kraven för provision vara orimligt höga.
  • Kollektivavtal: Kolla att företaget du arbetar på har kollektivavtal. Då vet du att det enda du behöver förhandla om är din lön - allt annat kommer med på köpet via kollektivavtalet. Finansförbundet har tagit fram en lista med alla företag i bank- och finansbranschen som har kollektivavtal. Skulle inte företaget ha kollektivavtal så ta hjälp av facklig rådgivning så granskar vi avtalet åt dig.
  • Anställningsavtal: Se till att ditt anställningsavtal är skriftligt och att det innehåller följande uppgifter:
    - arbetsgivarens namn och organisationsnummer
    - ditt namn och personnummer
    - anställningsform*
    - anställningens längd med startdatum och slutdatum
    - om du ska du jobba heltid, deltid eller endast vid behov
    - lön
    - arbetsuppgifter
    - yrkesbenämning
  • Arbetsbetyg: Be om att få ett arbetsbetyg när du jobbat klart. Om du har haft speciella ansvarsområden, se till att de finns med. Betyget är värdefullt när du ska söka nästa jobb. Tänk även på vem du skulle kunna använda som referens.
  • Semesterersättning: Alla har rätt till 12 procents semesterersättning utöver lönen. Vissa arbetsgivare bakar in semesterersättningen i lönen så att den ser högre ut än den egentligen är. Det ska i så fall framgå av ditt anställningsavtal.
  • Timanställd vid behov (intermittent anställning): Om du är schemalagd en viss dag eller en viss tid, så kan inte arbetsgivaren ställa in det. Ni har en överenskommelse som gäller, och även om arbetsgivaren inte vill att du jobbar så ska du få lön för den tiden som ni har avtalat.
  • Rast: Senast efter 5 timmars arbete ska du ha lunchrast. Rasten räknas inte in i din arbetstid, och du får heller inte betalt för den tiden. Du har också rätt att lämna arbetsplatsen på rasten. Du har även rätt att ta pauser under dagen efter behov, cirka fem minuter per timme.

* Om du har en visstidsanställning ska start- och slutdatum finnas angivet. Om du har en intermittent anställning betyder det att du är timanställd vid behov - du är alltså inte garanterad att få jobba. Säsongsanställning ska inte vara möjlig som anställningsform (gäller bara för skidlärare etcetera).

Vart kan du vända dig med frågor?

På många av arbetsplatserna i branschen finns fackliga förtroendevalda, så kallade kontaktombud. Du kan ställa alla möjliga frågor kring anställningsavtal, dina rättigheter på jobbet, påtala om det är något du inte trivs med etcetera. De finns där för dig!

Du är även alltid välkommen att kontakta Finansförbundets fackliga rådgivning. Det kan till exempel vara bra om du inte vet vem som är ditt kontaktombud, om hen har semester eller om det inte finns något kontaktombud på din arbetsplats.

Som studerandemedlem är du alltid välkommen att ta hjälp av ditt kontaktombud eller facklig rådgivning. I studerandemedlemskapet ingår allt som ingår i ett ordinarie medlemskap för yrkesverksamma, förutom inkomstförsäkring och förhandlingsstöd.

Tisdag 16 juni klockan 13-16 har du chansen att chatta med Sara Hedman, ombudsman på Finansförbundet på vår Facebook-sida. Du kan ställa frågor om allt som rör sommarjobb: Hur hög lön du ska ha? När du får ta rast och vad som egentligen ska stå i ett anställningsavtal? Ställ bara din fråga i en kommentar på inlägget.