Får kvinnor högre betyg men lägre lön?

Niki Ngiam och Yi Zhang skrev sin examensuppsats ”Unequal treatment – A practical approach within a private firm” på Handelshögskolan i Stockholm under våren 2013. De var studenter på ekonomie kandidatprogram och såg studenttiden nå sitt slut. Vad skulle de göra efteråt?

-  Vi funderade på i vilken bransch vi ville arbeta. Var har man som ung kvinna bra möjligheter till avancemang? Finns det företag som arbetar med jämställdhet på ett bra sätt? Det var då vi fick idén att i vår examensuppsats jämföra prestation med karriär och löneutveckling. Det blev att vi gjorde studien på en bank, säger Yi Zhang.

Nu har de för sin uppsats fått Centrala jämställdhets- och mångfaldskommitténs uppsatsstipendium. Ett stipendium som bara delas ut om det finns tillräckligt kvalificerade uppsatser inom området jämställdhet och mångfald. Förra året fann man inte någon sådan uppsats och det var därför extra glädjande för kommitténs ordförande Kurt Gustafsson att dela ut 2014 års stipendium till Niki och Yi.

-  Vi gjorde över 1000 observationer i vår studie och vi tittade på två olika yrkesroller, privatrådgivare och företagsrådgivare. Med kontrollvariablerna som vi ställde upp kunde vi se i statistiken att kvinnor där alla variabler var jämförbara med deras manliga kollegor inom urvalet som undersöktes ändå tjänade cirka 5% mindre än männen, säger Niki Ngiam.

Högre betyg men sämre lön och möjlighet till avancemang

Banken de studerade har ett poängssystem för att kunna betygsätta prestation. Det är tio mål som var för sig poängsätts mellan 1 och 7 där 7 är högsta poäng. I studien har de tittat på medelvärdet för dessa mål. Betyget var en av de förklarade variablerna som ställdes upp, övriga var lön för en anonym/specifik region och potential till avancemang. Faktorer som skulle förklara dessa variabler var bland annat kön på anställd, ålder, anställningstid, utbildningsnivå, heltid/deltid, ledighet, yrke (privatrådgivare eller företagsrådgivare) och kön på närmsta chef.

-  Resultatet visar att kvinnorna generellt får högre betyg men ändå har lägre löner än männen. Kvinnorna hade dessutom bedömts mindre kvalificerade att avancera, säger Niki Ngiam.

Centrala Jämställdhets– och Mångfaldskommittén
Bankinstitutens arbetsgivareorganisation (BAO) och Finansförbundet bildade år 1986 den Centrala Jämställdhetskommittén. År 2009 ombildades kommittén till den Centrala Jämställdhets- och mångfaldskommittén.

Kommittén har till uppgift att följa, främja och utvärdera jämställdhets– och mångfaldsutveck­lingen inom bank– och finansbranschen samt bidra till jämställdhets– och mångfaldsarbetet i bankerna/företagen.

Kommittén ska också informera och sprida kunskap om jämställdhet och mångfald genom utbildningsinsatser och erfarenhetsutbyte samt ta fram relevant partsgemensam statistik.

Centrala Jämställdhets- och Mångfaldskommittén belönar en uppsats per år med stipendium om 10 000 kr.