Förhandlingarna med BAO har börjat

Avtal2015: Under torsdagen den 30 oktober träffades Finansförbundet och Bankinstitutens arbetsgivareorganisation för att påbörja diskussionerna om ett nytt kollektivavtal. Nu påbörjas en intensiv förhandlingsperiod.

Arbetsgivarna inom Bankinstitutens arbetsgivareorganisation har i över tio års tid förespråkat ett avtal utan siffergarantier. I den senaste avtalsrörelsen gick Finansförbundet med på detta, under förutsättning att alla medlemmar fick en rimlig löneutveckling. Så blev det inte och förbundet var efter tre år tvunget att dra i handbromsen och förhandla fram ett nytt avtal med individgarantier. Många arbetsgivare klarade tyvärr inte av att hantera ett avtal utan siffror.

- Det känns bra att vi har kommit igång, men vi är samtidigt väl medvetna om att vi har en tuff uppgift framför oss. Den här avtalsrörelsen handlar inte bara om anständiga löneökningar utan också om att många arbetsgivare måste visa sig vara värda det förtroende som ett avtalsförhållande faktiskt kräver, säger Magnus Lundberg, tf förhandlingschef på Finansförbundet.

Parterna har bokat in fler förhandlingstillfällen under hösten och nästa möte är planerat till i början av november.