NFUs styrelse på lobbytur i Bryssel

Den 20-21 maj hade NFU, Nordiska Finansanställdas Union, tvådagars styrelsemöte i Bryssel. Den andra dagen besökte styrelsen olika personer av intresse för NFUs påverkansarbete på plats i sina organisationer. Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius var med på rundturen som en av ledamöterna i NFUs styrelse.

Finance Watch – en lobbyorganisation där NFU är medlem – var en av organisationerna som besöktes. De företräder konsumentintresset genom att förse andra påverkansorganisationer med underlag och utredningar. Organisationens syfte är att ”Making finance serve society” (fritt översatt: få finansmarknaden att stötta samhället). Finance Watch driver frågan om ”Better Regulation” (fritt översatt: bättre regleringar) och är för starkare regleringar på finansmarknaden.

Även Oliver Roethig, UNI Europas regionala sekreterare, rapporterade från processen inom EU med ”Better Regulation”. Risken är stor att när man försöker minska administration och byråkrati flyttas besluten bort från demokratiska institutioner till icke-transparenta nivåer utan möjlighet till insyn och påverkan. En annan risk är att man i sin strävan att minska byråkratin rensar bort EU-lagstiftning som tar tillvara arbetstagares rättigheter.

Ett annat intressant möte var med Edward Bannerman, rådgivare till Jyrki Katainen, vice president i EU-kommissionen med ansvar för jobb, tillväxt, investeringar och konkurrenskraft.

– Det var ett mycket bra möte! Bannerman var lyhörd, intresserad och ställde många frågor om vårt arbete. Detta ger goda förutsättningar för vidare samarbete och kontakter framöver, säger Ulrika Boëthius.

Läs mer om NFUs arbete på deras hemsida.