Sifferlösa avtal – hinder eller möjlighet?

Almedalen: Hur ser framtidens kollektivavtal ut? Finns det individgarantier och procentsatser eller är de helt sifferlösa? Frågan diskuterades på ett seminarium som Ledarna anordnade och Finansförbundets ordförande var en av paneldeltagarna.

År 2011 tecknade Finansförbundet för första gången ett så kallat sifferlöst avtal med sin motpart BAO. Men förbundet ansåg inte att arbetsgivarna levde upp till avtalet och sa därför upp avtalet i förtid och fick i stället till en uppgörelse som innebar att individgarantier infördes retroaktivt.

- Det var en besvikelse att man inte lyckades bättre med detta ute på företagen. Vi har pratat om sifferlösa avtal sen 1998 och jag hade förväntat mig att arbetsgivaren skulle vara bättre förberedd, sa Ulrika Boëthius.

Ledarna har under många år arbetat med sifferlösa avtal och även den organisationen har erfarenheter av att detta inte alltid har varit lyckat.

- Men vi tror ändå på idén och håller fast vid konstruktionen. För att lyckas med den krävs att finns tydliga uppdrag och mandat samt utvecklingsprocesser. Det är en kunskapsfråga inom företagen och det tar olika lång tid innan det fungerar, sa Annika Elias, ordförande för Ledarna.

Utbilning, mod och tydliga lönestrukturer

Johan Bygga, verksamhetschef på EQT berättade att företaget inte har några allmänna avtal, utan individuella med varje medarbetare.

- Våra medarbetares avtal består i stort av en rörlig del. Vi tror på en gemensam agenda och en stark intressegenskap. Då är man villig att ta risker gemensamt. Och det ska löna sig, sa Johan Bygge.

För att lyckas med sifferlösa avtal måste det finnas en tydlig lönestruktur som alla förstår och cheferna måste ha mod att ta sitt chefsansvar, menade han.

- Som ledare kan man inte gömma sig bakom byråkrati och administrativa rutiner. Chefskapet handlar om att utveckla sina medarbetare och för det krävs att chefen har mod att agera som chef. Det ger engagerade medarbetare som bidrar till affären och de ska belönas, sa Johan Bygge.

Fairtrades ordförande Per Grankvist pratade om framtidens ledarskap som det empatiska ledarskapet. Chef kan alla vara, men ledare är något man måste lära sig och hela tiden jobba med, menade han.

- Engagemang och gott ledarskap är inte något statiskt som man en gång uppnår och sedan är det så. Det måste hela tiden utvecklas och arbetas med, sa Per Grankvist som också menade att det är idiotiskt att ha lönesamtal samtidigt som utvecklingssamtal.

Finansförbundet står inför avtalsförhandlingar i höst och ordförande Ulrika Boëthius ser att man kommer att behöva gå tillbaka till garantier i avtalskonstruktionen.

- Också hos oss finns det företag som har lyckats med sifferlösa avtal. Så vi måste få till en avtalskonstruktion som hjälper dem att fortsätta det goda arbetet. Samtidigt ska det finnas en garanti för de medlemmar som arbetar på företag som inte har kommit lika långt i det här arbetet. Det blir en utmaning, sa Ulrika Boëthius.