Svenskar bäst på att betala med kort i EU

Finansförbundet arbetar på sikt mot ett kontantfritt samhälle. Ett arbete som går framåt om man ser till resultaten i en rapport från Svenska Bankföreningen. Rapporten visar att bara två av tio svenskar bär kontanter på sig.

I Svenska Bankföreningens rapport som publicerades den 31 mars visas resultat som att bara två av tio svenskar har kontanter med sig när de handlar och att nio av tio handlare hellre tar betalt med kort än kontanter. I Sverige gör vi cirka 240 kortransaktioner per person och år.  I resten av EU är motsvarande siffra 65 korttransaktioner per person och år.

Sverige har en av världens mest utvecklade kortmarknader och vi tar för givet att vi kan betala vår taxiresa, vårt restaurangbesök eller internetköp med kort, vilket inte är fallet i stora delar av Europa, säger Leif Trogen, chef för finansiell infrastruktur på Bankföreningen i ett pressmeddelande.

Finansförbundet har tidigare rapporterat att flera av de stora bankerna driver på utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle. Det är en utveckling som förbundet står bakom, men anser ska ske successivt. I en intervju i Svenska Dagbladet den 27 januari i år sa förbundets ordförande Ulrika Boëthius:

- Finansförbundet vill ha ett kontantfritt samhälle på sikt, men när bankerna gör för snabba förändringar och tar bort möjligheten att ge god service, påverkar det de bankanställda som många gånger vill ha mer tid för att ge service än vad de har.

Enligt Bankföreningens Leif Trogen gör korten en stor samhällsnytta. Han säger att det är billigare, säkrare och miljövänligare att betala med kort än med kontanter och att konsumenter och handlare vittnar om smidigheten och tidsbesparingen som korten medför. Nu varnar Svenska Bankföreningen för att Sveriges ledande ställning i antalet kortbetalningar hotas i och med ett förslag till reviderad reglering på EU-nivå, det så kallade betalpaketet. En reglering som enligt Bankföreningen kommer att missgynna länder med utvecklad kortmarknad, länder som Sverige.