TCO startar ny tankesmedja

Nu är det klart att TCO tillsammans med de 14 TCO-förbunden startar en ny tankesmedja. Målsättningen är tankesmedjan ska ha en ledande roll i den svenska samhällsdebatten och idéutvecklingen i frågor som rör tjänstemännens framtida utmaningar på arbetsmarknaden. Den fackliga tankesmedjan blir den första av sitt slag i Sverige som är partipolitiskt obunden.

– Vi är glada och stolta över att idag ha lagt grunden för en helt ny typ av tankesmedja. Tankesmedjan kommer att behandla frågor som är viktiga för våra medlemmar ur ett längre tidsperspektiv. Det finns ett behov av idéutveckling och av en breddad debatt i frågor som rör framtiden för tjänstemannagrupperna. De står inför stora utmaningar i takt med ökad globalisering och digitalisering, frågor som i allra högsta grad berör våra medlemmar i Finansförbundet, säger Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius.

Målet är att långsiktigt skapa ökad medlemsnytta för TCO-förbundens medlemmar inom områden som förutsättningarna för morgondagens arbetsliv, partsmodellen samt förutsättningarna för fackligt arbete och inflytande.

Läs mer på TCO:s hemsida.