TCOs 25e kongress avslutad

4-5 maj höll TCO sin 25:e ordinarie kongress. Eva Nordmark blev omvald till ordförande med ett rungande enigt JA! Kongressen valde förutom ordförande också två vice ordförande samt styrelse, där Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius är en av ledamöterna.

– Jag är väldigt glad att ha fått förtroendet att leda TCO i fyra år till. Vi upplever att vi har kraftig medvind och att vårt inflytande ökar. Sverige har världens starkaste tjänstemannarörelse och jag är stolt över att få fortsätta arbetet med att göra oss ännu vassare, kommenterade Eva Nordmark det förnyade förtroendet.

I sitt inledningstal summerade Eva Nordmark den gångna kongressperioden. Hon berättade bland annat att TCO vuxit med hela 125 000 medlemmar på fyra år. TCO är den organisation som växer mest bland europafacken och ingen annanstans i världen finns så hög organisationsgrad bland tjänstemän som i Sverige. Under kongressperioden har TCO fått genomslag i flera av sina viktigaste politiska frågor, bland annat den om höjt tak i a-kassan. Organisationen har stärkt sin digitala närvaro – inte minst tack vare de omtalade filmerna om den svenska partsmodellen; Like a Swede och Buisness like a Swede. TCO har även påbörjat arbetet med en ny tankesmedja, den första i sitt slag som drivs av partipolitiskt fristående fackförbund.

Förutom Eva Nordmark talade också statsminister Stefan Löfven samt Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO och Göran Arrius, ordförande Saco. Flera andra partiledare hade också hälsningar till TCO och kongressen i en film.

Finansförbundets två motioner

Finansförbundet hade lämnat in två motioner till kongressen som båda blev besvarade. Den ena motionen handlade om att stärka och utveckla den svenska partmodellen. TCO skriver i sitt svar att partsmodellen är ett av TCO:s fem kärnområden. TCO har under ett antal år haft extra resurser för utåtriktat arbete med partsmodellen, till exempel Like a Swede. Men även inom ramen för den ordinarie verksamheten sker påverkansarbetet beträffande partsmodellen såväl genom utåtriktade aktiviteter som genom andra former av påverkansarbete som formella och informella kontakter med politiker, myndigheter, forskare och journalister.

Den andra motionen handlade om att modernisera Medlingsinstitutets uppdrag för att på så sätt snabbare komma till rätta med ojämställda löner. TCO skriver i sitt svar att ett mer jämställt arbetsliv är en prioriterad fråga för TCO och att i detta ingår att arbeta mot osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män. TCO driver därför till exempel frågan om att återinföra årliga lönekartläggningar. TCO försöker även på andra sätt att minska skillnaderna i livsinkomst mellan kvinnor och män, till exempel genom att arbeta för ett mer jämställt uttag av föräldraförsäkringen och uppmärksamma skillnader i arbetsmiljö mellan kvinnor och män. TCO skriver vidare att de delar Finansförbundets uppfattning om vikten av goda förutsättningar för medlemsförbundens förhandlingar om jämställda löner. Dock är det inte TCOs uppdrag att ha synpunkter på lönebildningen som sådan.

– Jag har diskuterat frågan om hur Medlingsinstitutets uppdrag kan utformas för att bryta ojämställdheten på arbetsmarknaden med flera av mina kollegor inom TCO. Bland andra med Vision och Vårdförbundet som också har stora problem med ojämställda löner. Vi anser att TCO bör öka trycket för att snabbare komma till rätta med felaktiga löner, säger Ulrika Boëthius, ordförande Finansförbundet.