Union to Union ersätter LO-TCO Biståndsnämnd

7 maj bildade LO, TCO och Saco en ny gemensam biståndsorganisation, Union to Union, som ersätter LO-TCO Biståndsnämnd. Union to Unions uppdrag är att stödja och samordna LO, TCO, Saco och deras medlemsförbund i det internationella fackliga utvecklingssamarbetet.

Arbetssättet, att via svenska och globala fackliga organisationer stötta fackföreningar runt om i världen till att själva förbättra sina arbetsvillkor och teckna kollektivavtal med arbetsgivarna, är fortfarande detsamma.

– Det känns både roligt och betydelsefullt att alla centralorganisationer kommer samarbeta för att stärka mänskliga rättigheter i arbetslivet globalt och minska fattigdomen runt om i världen, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Om Union to Union

Finansförbundet är medlem i Union to Union – LOs, TCOs och Sacos gemensamma biståndsorganisation. Union to Union arbetar för demokrati, en rättvis fördelning av resurser och hållbar utveckling. Union to Union samarbetar med fackliga organisationer över hela världen och stöttar på plats genom 99 fackliga utvecklingsprojekt i ett åttiotal länder. Läs mer på Union to Unions hemsida.