Hot mot nordiska modellen

Finlands regering har lagt fram ett åtgärdspaket på arbetsmarknadens område som ska införas genom påtvingad lagstiftning när rådande kollektivavtal löper ut och som ska omfatta kommande avtal så att parterna inte kan avtala om andra lösningar. Agerandet riskerar att rasera den finska förhandlingskulturen och avtalsmodellen. Förslaget inskränker parternas fria förhandlingsrätt och är helt oacceptabelt, anser NFS som är de nordiska fackförbundens samarbetsorganisation.

Finlands regering har nyligen presenterat ett sparpaket för att öka landets konkurrenskraft med 5 procent. Förslaget är mycket detaljerat och innehåller även sådant som normalt parterna gör upp om; minskad övertidsersättning, sänkt söndagsersättning, färre semesterdagar för offentliganställda är några exempel. Detta har fått både de finska och de nordiska facken att rasa.

– Den finska regeringen tar avstånd från den nordiska modellen när man inskränker på parternas förhandlingsfrihet. Det är fullständigt oacceptabelt utifrån grundläggande rättigheter i arbetslivet, säger de nordiska fackförbundens (NFS) generalsekreterare Magnus Gissler.

Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius är mycket bekymrad över den finska regeringens agerande och ser en risk för spridningseffekter till de övriga nordiska länderna.

–Förslaget är ett angrepp på föreningsfriheten och parternas fria förhandlingsrätt. Går förslaget igenom ökar risken för att andra länder kommer vilja följa efter. Det finska förslaget är ett hot mot den nordiska modell som tjänat våra länder mycket väl, säger Ulrika Boëthius, ordförande i Finansförbundet.

NFS samlar de nordiska fackliga centralorganisationerna som tillsammans representerar 9 miljoner fackliga medlemmar. LO, TCO och Saco är Sveriges representanter i NFS.

Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank och finans. Vi organiserar alla som arbetar inom finansbranschen oavsett utbildningsbakgrund eller befattning.

Läs mer om oss och om vårt medlemskap på vår webbplats.