Nya avtal på Forex Bank och X-Change

Nya kollektivavtal har tecknats för Finansförbundets medlemmar på Forex Bank och X-change.

-. Efter många och hårda förhandlingar har vi äntligen lyckats komma överens med arbetsgivarna om villkoren för de anställda på Forex och X-change, säger Ulrika Boëthius, ordförande i Finansförbundet.

Avtalsförhandlingarna har genomförts både på central och lokal nivå. På central nivå har Finansförbundet och Svensk Handel förhandlat om de allmänna villkoren. På lokal nivå har Forex Bank och Finansförbundet Forex förhandlat om löner och arbetstider med mera.

Det nya lokala avtalet ger 2,2 procent i löneökningar. Avtalet innebär också att individgarantier återinförs. Den nya individgarantin gör att samtliga medlemmar garanteras en löneökning på minst 250 kronor per månad.

- Vi är mycket glada för att återigen ha individgarantier i vårt lokala löneavtal. Förra årets försök med ett avtal utan sådana garantier fungerade inte. Många medlemmar blev utan löneökningar, utan att arbetsgivaren lyckades motivera sin lönesättning tillräckligt bra. Avtalet ger nu en trygg bottenplatta som garanterar en reallöneutveckling för alla, säger Stefan Zadik, ordförande på Finansförbundet Forex Bank.

Det nya lokala avtalet innehåller även en rejäl höjning av minimilönerna. Från 17 000 till 18 500 kronor/månad.

Parterna är också överens om att tillsätta två arbetsgrupper. Den ena ska se över möjligheterna till att införa flexpension. Den andra ska kartlägga och identifiera eventuella riskfaktorer på arbetsplatserna som kan vara bidragande till en ökad sjukfrånvaro.

De nya avtalen löper från och med den 1 maj 2016 till och med den 30 april 2017.

• avtalsrörelse
  • forex
  • finans
  • avtal
  • lön

Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank och finans. Vi organiserar alla som arbetar inom finansbranschen oavsett utbildningsbakgrund eller befattning.

Läs mer om oss och om vårt medlemskap på vår webbplats.