Öhman tecknar kollektivavtal med Finansförbundet

Kapitalförvaltaren Öhman tecknar kollektivavtal med Finansförbundet. Kollektivavtalet träder i kraft vid årsskiftet och gäller samtliga anställda på företaget.

Kapitalförvaltaren Öhman förvärvade tidigare i år DNB:s svenska fond- och kapitalförvaltningsverksamhet. I och med köpet övergick 29 anställda från DNB till Öhman. Dessa anställda hade genom sin tidigare arbetsgivare kollektivavtal. Nu väljer Öhman att teckna kollektivavtal för samtliga sina anställda. Det nya avtalet börjar gälla från och med den 31 december 2015.

- Förvärvet av DNB:s svenska fond- och kapitalförvaltningsverksamhetger oss en starkare position och grund för fortsatt expansion. Att teckna kollektivavtal med Finansförbundet ser vi som en del i detta arbete, säger Johan Malm, koncernchef Öhman.

Finansförbundet välkomnar kapitalförvaltningsföretagets beslut att teckna kollektivavtal för sina anställda.

–Det är mycket glädjande att ledningen på Öhman har en så positiv inställning till kollektivavtal och schysta villkor. Nu hoppas vi att fler finansföretag följer Öhmans exempel, säger Ulrika Boëthius, ordförande i Finansförbundet.

Camilla Lundqvist, presskontakt, Öhman

Björn Lundell, pressansvarig, Finansförbundet

Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank och finans. Vi organiserar alla som arbetar inom finansbranschen oavsett utbildningsbakgrund eller befattning.

Läs mer om oss och om vårt medlemskap på vår webbplats.