BDO lanserar ny app för reseräkning och kvitton

BDO har valt Companyexpense som utvecklingspartner och programvaruleverantör till sin reseräknings- och kvittotjänst “BDO – kvitton & utlägg”. Appen som lanseras nu i september underlättar och sparar tid när BDO:s kunder redovisar kvitton, traktamenten och milersättningar.

Stockholm, 30 augusti 2017. Companyexpense och BDO samarbetar för att förenkla reseräkning och kvittohantering för företag och deras anställda.

Tack vare samarbetet får BDO:s kunder hjälp med att automatisera flertalet moment från det ögonblick som resan startar eller betalkortet används tills det att rapporten är bokförd och klar. Företagen digitaliserar därmed sin reseräkning samtidigt som de ökar mobiliteten. Fördelarna är många inklusive enkelheten, minskad tidsåtgång för ekonomiavdelningar och möjligheterna till uppföljning samtidigt som risken för manuella fel minimeras.

– Nu kan vi erbjuda våra kunder och deras personal en enkel, snabb och säker redovisning av alla kvitton, traktamenten och milersättningar. Kunderna ökar sin mobilitet samtidigt som de digitaliserar sin hantering. De får helt enkelt mer tid över för sin kärnverksamhet, säger Lars Lejdborg på BDO.

Den anställde redovisar alla sina kvitton, traktamenten och milersättningar direkt i mobilen. De förs sedan automatiskt in i bokföringssystemet i BDO-portalen. Antalet digitala originalkvitton ökar från både e-post och anslutna butiker, restauranger, hotell, parkeringstjänster, transport- och resebolag med flera. Flödet blir på detta vis till 100 procent digitalt. Papperskvitton fotograferas och tolkas automatiskt så användaren själv slipper fylla i belopp, moms och datum. Därefter finns en digital kopia tillgänglig vid behov för exempelvis redovisningskonsult och anställd.

Användaren av BDO – kvitton & utlägg registrerar enkelt resor inklusive traktamenten för både in- och utrikesresor. Milersättning kan med fördel hämtas från någon av de elektroniska körjournalsystem som finns att ansluta.

– Samarbetet med BDO är ett perfekt exempel på hur vår mobila plattform kommer till nytta och vi ser fram emot att tillsammans utveckla framtidens tjänster för att underlätta för företag och dess anställda. Det känns otroligt spännande att alla våra partners inom redovisningssektorn får tillgodogöra sig våra investeringar i maskininlärning och AI, säger Per Einarsson, VD på Companyexpense Svenska AB.

Mer information

Per Einarsson, VD på Companyexpense Svenska AB, per.einarsson@findity.com, +46 73 440 42 22

Om Companyexpense Svenska AB

Companyexpense utvecklar tjänster som tar bort onödig administration för företagens anställda och sparar tid och pengar för ekonomiavdelningen. Det gör vi genom att helt digitalisera flödet från uppkomst av utgift (representation, tjänsteresor mm) till att kostnaden är bokförd och medarbetaren får sina utlägg betalda. Enkelt för den enskilde medarbetaren, snabbt för ekonomiavdelningen och säkert för redovisningsbyråer och programvaruleverantörer. Companyexpense är ett dotterbolag till Findity AB som tillhandahåller den ledande plattformen för digitala kvitton. Läs mer på www.companyexpense.se

Om BDO

BDO är en av Sveriges ledande revisions- och rådgivningsbyråer som erbjuder ett brett tjänsteutbud inom Rådgivning, Revision, Skatt och Företagsservice. Byrån har ca 600 medarbetare och finns i ett 20-tal orter runt om i landet. BDO International är världens femte största revisions- och konsultorganisation med över 67 000 medarbetare fördelade på drygt 1 400 kontor i ca 160 länder. Enligt Svenskt Kvalitetsindex har BDO Sveriges nöjdaste kunder.

• Detaljhandel

Findity is a leading digital receipts infrastructure and solutions provider. Merchant solutions include receipts, loyalty and marketing services and unique traceability and notification services. Consumer solutions include easy access to all digital receipts and documents around a purchase.
The Business Services includes partnerships with accounting companies and software vendors to deliver a turnkey service for automated expense management. Read more at www.findity.com.