Findity’s digitala kvitton nu med komplett produktinformation och en unik direkt notifieringstjänst mellan handlare och konsument

Findity integrerar sin plattform för digitala kvitton med produktinformationen från Validoo, ett dotterbolag till den globala standardorganisationen GS1. Detta ger konsumenten ökad kontroll över sina inköp och ger samtidigt ökad säkerhet då handlare och leverantörer ges möjlighet att kunna notifiera konsumenter om problem med en såld vara eller varugrupp.

Stockholm, 6 oktober 2015. Findity, nordens största tjänsteleverantör för digitala kvitton, tar ett stort steg med sin plattform för kommunikation i kedjan mellan tillverkare och kund. Via kvittoinformationen kommer konsumenter snart komma åt detaljerad produktinformation om köpta varor som leverantör, vikt, mängd och innehåll om i stort sett alla produkter som säljs i dagligvaruhandeln i Sverige. Genom att alla kvitton sparas i molnet ges handlare och leverantörer möjlighet att kunna notifiera konsumenter om det föreligger problem med en såld vara eller varugrupp.

Findity har integrerat sin plattform för alla digitala kvitton med Validoo. Validoo tillhandahåller tjänster som hjälper till att hantera och säkra kvalité på den digitala produktinformationen som används i hela värdekedjan, från leverantör till konsument. Dessa tjänster baseras på standarder om artikelinformation från GS1 Sweden, som ingår i en världsomspännande organisation som utvecklar standarder för varu- och informationsflöden, globalt och lokalt. Data kan samlas in och överföras automatiskt, säkert och korrekt inom och mellan olika parters informationssystem. I och med Findity’s koppling till Validoo, finns uppgifter om merparten av dagligvaruprodukter från alla leverantörer, både i Sverige och runtom i världen. Information hämtas via GS1s standard för Artikelinformation och dess EAN-kod eller GTIN*. (Global Trade Item Number)

– Vårt samarbete med Findity gör att de och deras partners nu kan erbjuda produktinformation för varor genom hela leverantörs- och distributionskedjan ända till konsumenten. Samarbetet och Findity’s tillägg med notifieringstjänst innebär också ökad säkerhet för konsumenten och bidrar till vårt mål för ökad konsumenttrygghet, säger Bo Raattamaa, VD GS1 Sweden och Validoo.

Med produktinformation via kvittot kan konsument få all information om produktens innehåll, t ex kan en varning visas om produkten innehåller ämnen som man är allergisk mot. Användaren kan enkelt, till exempel när inloggad online, i appen sparakvittot.se eller i andra lösningar och appar som använder Findity’s kvittostandard, lägga upp de ämnen eller produkter som man vill ha en notifiering eller varning för.

– Med kopplingen till Validoo och de unika funktioner vi utvecklat i vår plattform ökas konsumenternas kunskap och information om enskilda produkter. Vår unika notifieringstjänst ger dessutom möjlighet till en direkt kommunikation mellan handlare och konsumenter, säger Per Einarsson, ansvarig för affärsutveckling på Findity AB.

Per Einarsson, Affärsutvecklare, per@findity.com, +46 (0)73 440 42 22

Om GS1

GS1 är en global och branschneutral standardiseringsorganisation som drivs utan vinstintresse. GS1-systemet möjliggör att produkter, tjänster och platser i hela världen kan identifieras och spåras. Data kan samlas in och överföras automatiskt, säkert och korrekt inom och mellan olika parters informationssystem. Läs mer på http://www.gs1.org/.

Om Validoo

Validoo är ett helägt dotterbolag till GS1 Sweden och erbjuder tjänster för kontroll och förmedling av digital produktinformation och bilder baserat på GS1s globala standarder. Validoo är sedan mer än 10 år fokuserat på datakvalitet och är idag marknadsledande i Sverige beträffande högkvalitativ produktinformation och produktbilder för dagligvaruhandel, foodservice och apoteksmarknaden. Validoo är medlem i GDSN, Global Data Synchronization Network, vilket möjliggör utbyte av artikelinformation om 20 miljoner produkter från 36 000 företag i 150 länder. Läs mer på www.validoo.se.

Om Findity och Sparakvittot

Findity tillhandahåller infrastruktur med det digitala kvittot som utgångspunkt, baserad

på den internationella standarden ARTS XML. Tack vare ett stort antal nyckelfärdiga integrationer med butiks-, betal- och lojalitetslösningar är införandet av digitala kvitton ett begränsat projekt som inte stör andra pågående initiativ inom handeln. Det digitala kvittot kan levereras till konsumenten via mail, SMS, eller olika typer av mobila lösningar och appar. Läs mer på http://www.findity.com.

Sparakvittot är en molnbaserad tjänst för digital lagring av kvitton som hjälper handeln att kommunicera för ännu starkare kundrelationer. I tjänsten Sparakvittot lagras kvitton och värdehandlingar, för överblick på inköp och garantier samt ordning på kvitton som skall redovisas i någon form. Förutom digitala kvitton ryms presentkortshantering, stämpelkort, biljetter och kuponger i Sparakvittot-appen som finns för iPhone, Android och Windows Phone. http://www.sparakvittot.se/