Hagge GK – Sveriges första golfklubb med att erbjuda komplett lösning för digitala kvitton

Finditys tjänster för en miljövänlig och digital kvittohantering, GreenBin och Sparakvittot, erbjuds nu i butiken och kansliet hos Hagge Golfklubb i Dalarna.

Stockholm, 12 oktober 2015. Hagge golfklubb använder sig av kassasystemet Boxnet och är nu anslutna till GreenBin och Sparakvittot. Detta innebär att både butik och reception helt och hållet kan övergå till en digital kvittohantering. Det digitala kvittot landar direkt i kundens kvittolåda i tjänsten Sparakvittot, vilken enkelt nås via webb och/eller app. Originalkvittot lagras säkert i Finditys molntjänst och kan enkelt lämnas vidare i form av utlägg för spelare.

– Vi ville under 2015 byta kassasystem och Boxnet var ett av de kassasystem som Svenska Golfförbundet rekommenderar och då det hade stöd för både digitala kvitton och koppling till ekonomisystemet Fortnox blev valet ganska enkelt, säger Jan Permdal, ansvarig för shop och reception på Hagge Golfklubb.

– Många av våra spelare och besökare behöver kvitto på greenfee och utrustning för att redovisa dessa utlägg till sin klubb. Nu förenklar vi denna process för dessa och samtidigt minskar risken för förlorade kvitton. Dessutom sparar vi in mycket på papper då vi slipper skriva ut papperskvitton, säger Jan Permdal.

På Hagge golfklubb är det många kunder som tackar nej till ett kvitto. Istället för att skriva ut ett oönskat kvitto och sedan kasta det, så gör Finditys GreenBin att man kan kasta kvittot digitalt.

– Säljer vi till exempel polletter till vår driving range har vi tidigare skrivit ut ett kvitto vid varje köp även om kunden inte vill ha det. Nu slipper vi det och det sparar vi mycket på både ekonomiskt och tidsmässigt, fortsätter Jan Permdal

– GreenBin är mycket uppskattat hos alla handlare som kommit igång. Effekten märks omgående, då man redan från dag ett märker att papperskorgen i butiken fylls långsammare och en betydligt minskad förbrukning av kvittorullar, säger Evelina Fredriksson på Findity AB.

Så fungerar GreenBin

När köpet är avslutat och kunden tackat nej till kvittot trycker personalen på GreenBin-tangenten. Summan registreras som vanligt, men kvittot hamnar i en ”digital papperskorg” istället för i den vanliga papperskorgen. Detta innebär att kassan kan vara helt och hållet pappersfri om man väljer det, samt att man fortfarande kan söka kvitton vid behov.

GreenBin är ett grönt alternativ till oönskade papperskvitton

Tekniken har tagits fram av Findity som även utvecklat Sparakvittot, tjänsten för digitala kvitton. Ett problem med kvittofri hantering har varit skattereglerna, men tjänsten är nu godkänd av Skatteverket. Detta innebär att man sparar in på kostnader för inköp och byten av kvittorullar, men det är också ett stort steg för miljön. Papperskvitton är mycket debatterat, då det giftiga ämnet Bisfenol A används för att framställa så kallat thermopapper.

Sparakvittot, Håkan Åman, VD, 0704-262 626, hakan.aman@sparakvittot.se

Hagge Golfklubb, Jan Permdahl, Shopansvarig, 076-827 99 00, shop@haggegk.se

Om Sparakvittot

Sparakvittot är en molnbaserad tjänst för digital lagring av kvitton som hjälper handeln att kommunicera för ännu starkare kundrelationer. I tjänsten Sparakvittot lagras kvitton och värdehandlingar, för överblick på inköp och garantier samt ordning på kvitton som skall redovisas i någon form. Förutom digitala kvitton ryms presentkortshantering, stämpelkort, biljetter och kuponger i Sparakvittot-appen som finns för iPhone, Android och Windows Phone.

Sparakvittot.se startades 2011 och ägs av bolaget Findity AB med kontor i Stockholm och Göteborg och Ludvika. Läs mer på http://www.sparakvittot.se/.

• greenbin
  • sparakvittot
  • findity

Findity provides infrastructure and services with the digital receipt as base, all based on the international standard ARTS XML. Thanks to a large number of turnkey integrations with retail, payment and loyalty solutions, the introduction of digital receipts using the Findity platform is a limited project that does not interfere with other ongoing initiatives in the trade. The digital receipt can be delivered to the consumer via email, SMS, or different types of mobile solutions and apps. Read more at http://www.findity.com.