Undersökning - 9 av 10 EMAB kunder väljer digitalt eller inget kvitto framför papperskvitto

EMAB är en inköpsorganisation med cirka 430 medlemmar som är fria handlare. 100 av dessa handlare använder idag Findity's plattform för digitala kvitton och har gjort en första undersökning av vad införandet med möjligheten med att erbjuda kunder alternativ till papperskvitto inneburit. Resultatet är intressant,

Handlare: 100 av EMAB's medlemmars butiker har infört digitala kvitton och Greenbin (digital papperskorg för kvitton)

Period: Januari till september 2015.

Resultat: Under perioden har totalt ca 6,8 miljoner kvitton utställts varav 88%, cirka 6 miljoner, har hanterats digitalt då kunden fått frågan "hur vill ni ha kvittot" istället för "vill ni ha kvittot"? Den största delen har gått i den digitala papperskorgen, Greenbin. Totalt har man under periodens sparat in cirka 900 000 meter papperskvitto, vilket är lika med en besparing på cirka 18 000 kvittorullar och ca 200 000 kronor.

- Vårt samarbete med Findity och införandet av digitala kvitton har redan betalat sig. Förutom att vi sparar pengar så känns det naturligtvis skönt att kunna bidra till en bättre miljö, säger Åke Navin, medlemsansvarig på EMAB.

- Detta är bra ett exempel på hur kunder kan spara pengar och miljö genom att införa vår lösning för digitala och av skattemyndigheten godkända digitala kvitton. En annan positiv och mjuk effekt som dessa handlare märkt av är att vid köbildning så sparades tid, då kassör bara tryckte på Greenbin på kassaterminalen om kunden inte önskade kvitto och inte behövde vänta på utskrift av kvittot som sedan ändå slängdes, säger Per Einarsson, ansvarig för affärsutveckling på Findity.

Om EMAB

EMAB AB är en organisation för inköpssamverkan, marknadsföring / kampanjer samt affärsutveckling och omfattar allt vad en modern trafikbutik behöver.

EMAB ägs av sina ca 430 medlemmar, som är fria handlare, från bland annat, Statoil 123, Bilisten, Preem, OK/Q8. Av dessa är ca 120 butiker FRENDO, en profil / kedja inom EMAB. EMAB har inget eget vinstintresse. Allt mervärde som skapas återgår till medlemmarna.

Vår vision är att vara de fria handlarnas självklara val som kedjeorganisation för att driva lönsam trafikbutik. Läs mer på www.emab.org/.

• Detaljhandel

• findity

Findity provides infrastructure and services with the digital receipt as base, all based on the international standard ARTS XML. Thanks to a large number of turnkey integrations with retail, payment and loyalty solutions, the introduction of digital receipts using the Findity platform is a limited project that does not interfere with other ongoing initiatives in the trade. The digital receipt can be delivered to the consumer via email, SMS, or different types of mobile solutions and apps. Read more at http://www.findity.com.