Findus presenterar Pytteln™ – det ultimata pyttbesticket

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2012 14:00 CET

I samband med att Findus relanserar sin klassiska Oxpytt med ett nytt, förbättrat recept, presenteras även nyheten Pytteln – det ultimata pyttbesticket. Pytteln är framtagen och designad för att fylla alla funktioner du vill ha i ett och samma bestick när du äter pytt i panna; skyffla, spetsa och dela.

Det finns lika många sätt att äta pyttipanna på som det finns människor. Med kniv och gaffel, med sked, i djup tallrik, direkt ur stekpannan, tillsammans med stekt ägg, med rödbetor eller med ketchup är bara några exempel. Findus har sålt pyttipanna i över 20 år och har följt konsumenternas olika sätt att äta rätten på. Tillsammans med en designer har Findus nu tagit fram ett unikt bestick för pyttipannaätande konsumenter. Besticket har fått namnet Pyttel.

– Pyttipanna är en klassiker i svenska hem. Vi på Findus tycker att det är intressant att pyttipanna äts på så många olika sätt. Alla har sitt eget favoritsätt och sina favorittillbehör. Den som ska bjuda familj och vänner på pyttipanna kan alltså få en utmaning på halsen. Pytteln är vår flört med och lösning på den utmaningen, säger Ulrika Eriksson Ahnbo, Senior Brand Manager på Findus.

Pytteln – en unik designproduktIdén att ta fram det ultimata pyttbesticket resulterade i ett bestick med alla funktioner samlade; kniv, gaffel och sked. Med den något platta skeden kan du skyffla upp bitarna på Pytteln. Gaffeldelen är till för att spetsa bitarna, precis som du kan göra med en vanlig gaffel. Eftersom du ofta äter pyttipanna med tillbehör såsom ägg och rödbetor har vi också lagt till en knivdel på Pytteln, tillräckligt vass för att dela med, men inte så att du skär dig.

– Vi älskar mat och lockas av tanken på att dra vår passion för mat till det yttersta. Pytteln är ett bevis på hur vi drivs av att maximera pyttipannaupplevelsen, säger Ulrika Eriksson Ahnbo.

Pytteln är framtagen för att passa både vuxna och barn. Pytteln är i plast (Aculon, utan glasfiber). Materialet i Pytteln är livsmedelsgodkänt enligt EU-klassning. Rekommenderas ej att steka med (smälttemperatur på 220°C), kan maskindiskas.

Pytteln har tagits fram i 500 exklusiva exemplar. Läs mer på findus.se/pytteln.

Om Findus Oxpytt

Findus Oxpytt är en klassiker innehållande bra råvaror (potatis, gul lök och 100% nötkött) som nu har fått ett förbättrat recept. Det förbättrade receptet innebär en annan kryddning för att ge Oxpytten mer smak, att potatisbitarna nu fått lite olika storlek för en bättre upplevelse, samt att palmolja bytts ut mot rapsolja. Oxpytten säljs fryst och eftersom frysning är ett naturligt sätt att bevara maten behövs inga konserveringsmedel.

För mer information, kontaktaHanna Kramer, Presskontakt Kommunikationsavdelningen Findus på telefon 042 – 86 202 eller hanna.kramer@se.findus.com

Ulrika Eriksson Ahnbo, Senior Brand Manager Findus på telefon 042-862 62 eller ulrika.eriksson.ahnbo@se.findus.com

Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 900 medarbetare och omsätter cirka 2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.
Följ även Findus på: www.findus.se // www.facebook.com/FindusSverige // www.twitter.com/Findus_se

Kommentarer (2)

Hej,
    Jag gillart. Dock så undrar jag om ni har gjort en variant för vänsterhänta också? Jag är nämligen både vänsterhänt och en pyttipanna-älskare.

Med vänlig hälsning,
    Ragnar

- Ragnar - 2017-11-17 14:54 CET

Hej Ragnar! Vad kul att du gillar pytteln. Detta är en gammal artikel från 2012 men pytteln fanns bara i en högerhänt version vad jag känner till. Mvh Kristin på Findus