Findus vidtar åtgärder mot bedrägeri

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2013 11:45 CET

Incidenterna med hästkött i lasagne är ett bedrägeri som Findus har varit drivande i att avslöja. Det är Findus som först av alla agerade och tog ansvar, men som en konsekvens av detta också har fått en oproportionerligt stor del av skulden. Jari Latvanen, vd för Findus Nordic kommenterar.

­– Många aktörer runt om i Europa har blivit drabbade av fusket med hästkött i lasagne, men det är Findus som via sina kontroller har avslöjat bedrägeriet.

– Findus var först med att agera gentemot leverantören och med att ta ansvar gentemot konsumenterna. Det är också Findus som är den aktör från branschen som från första början tog kontakt med Livsmedelsverket i frågan och som sedan har hållit myndigheten löpande uppdaterad, säger Jari Latvanen.

– Vår bestämda uppfattning är att detta inte endast är ett Findusproblem, utan ett branschproblem som Findus har bidragit till att avslöja. Det är vi på Findus som har drivit den här frågan för branschen och för konsumenterna.

Findus har från första början haft kontakt med Livsmedelsverket och informerat dem löpande.
– Vi pratade med dem så sent som idag under förmiddagen, och de säger sig vara mycket nöjda med hur Findus har agerat i den här situationen, säger Jari Latvanen.

– Fusket från vissa leverantörer är en skandal som har drabbat konsumenterna och de har all rätt att vara upprörda och besvikna. Vi på Findus är också lurade, och därför går vi vidare med ytterligare åtgärder, säger Jari Latvanen.

Findus Sverige har inlett en rättslig process gentemot leverantören Comigel och dess underleverantörer. Det handlar bland annat om avtalsbrott.

– Vi kommer att vidta kraftiga åtgärder för att de skyldiga i den här härvan ska straffas. Vårt rykte har skadats och vi gör allt för att återupprätta förtroendet.

Anna Broekman, Kommunikationschef Findus Sverige, 042-86 101

Hanna Kramer, kommunikatör Findus Sverige, 042-86 202

Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 900 medarbetare och omsätter cirka 2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.
Följ även Findus på: www.findus.se // www.facebook.com/FindusSverige // www.twitter.com/Findus_se

Kommentarer (7)

någon är svartsjuk på findus för att det är så fina produkter ni har o bra råvaror,färdigmat soppor grönsaker hopas ni får reda på vem som har gjort detta dåd stäm dom in på bara skinnet

- jan persson - 2013-02-10 14:51 CET

Det spelar ingen roll vilken del Findus har tagit i avslöjandet, ni hade väl inget val när väl bedrägeriet skulle avslöjas oavsett. För min del så är det i alla fall FÄRDIGT med Findus... Skämmes!

- Jerry - 2013-02-11 00:01 CET

Det är nog ingen som är förvånad över att det finns annat än förväntat i råvarorna eftersom Findus använder en lång kedja så lång av leverantörer och uppköpare att ni uppenbart tappat kontrollen. Kovänd och deklarera att ni ska köpa svenskt kött till de produkter ni saluför i Sverige, det är det enda som kan rädda ert anseende och varumärke inom överskådlig tid.
    Folk är arga över att ni inte har koll oavsett vem i era leveantörsled som brustit, därigenom bryr sig heller ingen ett dugg om ifall ni stämmer era leverantörer. Därmed har ni fel fokus i er räddningsaktion.

- rick - 2013-02-11 21:41 CET

Hej Jerry!
    Det är helt oacceptabelt att Findus konsumenter drabbas av detta. Vi har höga krav på kvalitet och vi är ansvarstagande. Vi är otroligt besvikna på leverantören och beklagar att våra konsumenter drabbats.

- Hanna Kramer - 2013-02-19 10:27 CET

Hej Rick!
    Vi vill betona att det är helt oacceptabelt för Findus, som står för kvalitet och ansvarstagande, att våra konsumenter drabbas av detta pga bedrägeri från en underleverantör. Vi tar detta på största allvar och förhoppningsvis märker konsumenterna att vi har agerat snabbt och kraftfullt.

- Hanna Kramer - 2013-02-19 10:29 CET

Som jag förstår av det ni publicerat på er webbplats, har ni eget laboratorie och har full kontroll på hela produktionskedjan när det gäller alla era produkter utom just den olycksaliga lasagnen, som köps av en underleverantör.

Det jag har svårt att begripa är att ni någonstans tagit en jättestor medveten risk när ni valt att återförsälja denna enda produkten där ni inte själva har kontroll på kvaliteten. I och med att kvalitetsarbetet har varit så viktigt för er, är det obegripligt att ni valt att exponera er för denna risken, som i praktiken innebär att ni går hoppar över de kontrollfunktioner på lasagneprodukten som ni har på alla andra produkter (som skulle förhindrat att hästkött ens skulle kunna nå förpackningshallen på fabriken).

I och med att livsmedelshandeln ser ut som den gör i Europa, hade det nog inte spelat någon roll vilken produkt ni hade valt att köpa in externt - ni hade drabbats av hästköttskandalen ändå. Alltså har ni genom att öppna för detta på lasagneprodukten decimerat hela värdet av ert kvalitetsarbete och ni kunde lika gärna ha struntat i egna kontroller, litat på underleverantörerna och köpt in alla produkter från billiga europeiska producenter vilket hade ökat marginalen på produkterna och ni hade tjänat mer pengar.

Det är alltså för mig helt obegripligt hur ni resonerat när valt att förringa hela ert kvalitetsarbete genom att börja återförsälja från leverantörer där ni inte har kontroll på hela värdekedjan - och väljer att bara göra det på en enda produkt.
    Hantering av mat är ju det enda ni sysslar med, och denna gigantiska riskexponeringen är ett beslut som tagits i bolaget, väl medvetna om vad man utsätter sig för.
    Varför i hela friden har man valt att göra på detta viset?

- Johan Davidsson - 2013-02-20 00:31 CET

Hej Johan!
    Vi vill betona att Findus har ett väl fungerande kvalitetssystem som granskas av oberoende part. I kvalitetssystemet ingår detaljerade rutiner för hur vi väljer ut våra leverantörer och hur vi godkänner dem och också hur vi kontinuerligt följer upp och kontrollerar dem. Våra leverantörer måste ha kvalitetssystem med strikta rutiner på plats som granskas av oberoende part. Baskravet är att leverantören ska vara tredjepartscertifierad enligt BRC Global Standard Food, IFS, FSSC22000 eller liknande standard.

I rutinen för godkännande av en ny leverantör ingår att leverantören först fyller i ett speciellt frågeformulär som vi utvärderar. Därefter sker en fysisk kvalitetsrevision av Findus personal på plats innan leverantören får leverera till Findus. Kvalitetskontroll vid mottagning av varje leverans görs på produkter och råvaror efter en riskbedömning och tidigare kända problem. Kontrollen kan innefatta mikrobiologisk provtagning, sensorik, utseende, märkning, pesticidanalys, glutenanalys, salthalt mm.

I det här fallet har vi och flera andra företag utsatts för ett bedrägeri som det är svårt att skydda sig mot. Därför tog Findus initiativ till ett branschmöte där vi gemensamt beslutat att svenska företag i livsmedelsbranschen ska öka antalet DNA-tester för att säkerställa produkternas innehåll. Branschen har redan initierat närmare 1000 egna tester, vilket är tio gånger fler än de tester som svenska myndigheter kommer att genomföra. Branschen har också beslutat att artbestämning av kött bör ingå i företagens löpande egenkontroller framöver.

- Hanna Kramer - 2013-02-20 12:37 CET