Hett i frysen - Findus lanserar fryst hackad vitlök och chili

Findus lanserar två nya frysta produkter i ört/kryddsortimentet - hackad vitlök och hackad chili. Framtagna för alla som älskar god mat och matlagning och som efterfrågar smarta sätt att enkelt ha bra råvaror till hands för att krydda maten.

Findus ambition är att växa kategorin smaksättare i frysdisken genom att utöka det nuvarande sortimentet av frysta örter med fler användbara produkter.

- Vitlök och chili kom fram som de vinnande smakerna i våra konsumenttester[1] så vi tror att detta kommer att bli två efterfrågade produkter. Vi tror också att många gärna slipper starkt doftande och svidande fingrar eller att behöva kasta chili som blivit dålig efter lång förvaring i kylen. Med fryst hackad vitlök och chili erbjuder vi konsumenterna bekväma, goda alternativ säger Christina Andersson, produktchef för grönsaker på Findus Sverige.

Findus presenterar två nya produkter i det frysta ört/kryddsortimentet
Findus har ett etablerat utbud av frysta örter såsom Svenskt Sigill-märkt och klimatcertifierad persilja, dill och gräslök. Produkterna går under konceptnamnet ”Våra Finaste”. Nu utökar Findus sortimentet med två produkter:

Våra Finaste Hackad Vitlökfinhackad rå, fryst vitlök. Perfekt till matlagning där man önskar smaksätta med vitlök. Använd till dina vitlöksbröd, till din soppa, gryta eller sås. Möjligheterna är oändliga. Vitlöken är lösfryst och 1 tsk motsvarar cirka en normalstor färsk vitlöksklyfta.

Våra Finaste Hackad Chili finhackad rå, fryst chili med kärnorna kvar i för att ge en härlig hetta. Perfekt till matlagning där man önskar smaksätta med chili. Passar exempelvis fint i thaigrytan, soppan eller woken. Den hackade chilin är lösfryst och 3 tsk hackad chili motsvarar en hel normalstor färsk chilifrukt.

- Det är bekvämt och enkelt att ta det man behöver och sedan spara resten i frysen till nästa gång man behöver krydda sin mat. Att välja fryst är smart, och dessutom minskar matsvinnet, avslutar Christina Andersson.

Findus våra Finaste hackad Vitlök och hackad Chili kommer att säljas hos flertalet butikskedjor från vecka sex 2012.

• Tillagning: Används i varma rätter (behöver hettas upp)
  • Pris i butik: Ca 10 kronor
  • Findus har följande frysta örter och kryddor: Gräslök, dill, persilja, basilika, örtkryddor Provencal, hackad vitlök och hackad chili.
    Fryst mat innehåller lika mycket näringsämnen och vitaminer som färsk. En brittisk studie som nyligen jämfört 37 näringsämnen i fryst respektive färsk mat påvisade inga näringsmässiga skillnader. Forskningsresultaten presenterades av Charlotte Harden från Sheffield Hallam University vid Findus matseminarium den 14 juni 2011. Läs mer under relaterat material.

Recept
Du hittar recept som våra kockar tagit fram under relaterat material. Recepten är fria att användas.

För mer information kontakta
Christina Andersson, Produktchef för grönsaker, christina.andersson@se.findus.com
tel: 042-86000
Hanna Kramer, kommunikatör, hanna.kramer@se.findus.com, tel: 042-86202.

[1] GFK NOP koncepttest 2010.