Inga spår av läkemedel i produkter från Findus

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2013 19:18 CET

I samband med att Findus förra veckan avslöjade att företaget i en kvalitetskontroll funnit hästkött i lasagne producerad i Luxemburg, begärde den brittiska myndigheten FSA (Food Safety Agency) att produkten, som sålts i Storbritannien, skulle testas för innehåll av otillåtna läkemedel. Findus Sverige valde då att på eget initiativ även lämna in prover från de leveranser som återkallats från den svenska marknaden till test.

Nu har svaret av dessa tester kommit och samtliga tester som genomförts av Findus i Sverige och Storbritannien bekräftar att det inte finns några spår av otillåtna läkemedel i produkten.

-  Vi är utsatta för ett bedrägeri och det är därför viktigt att gå till botten och undersöka detta så noga vi kan. Det är oacceptabelt att en underleverantör fuskar och utsätter Findus konsumenter för detta. Jag är mycket stolt över att det var vi på Findus som genom vår kvalitetskontroll avslöjade detta bedrägeri som nu involverar över 60 matproducenter i 16 länder, säger Jari Latvanen, vd för Findus i Norden.

Livsmedelsverket har informerats.

För mer information kontakta:

Findus

Jari Latvanen, email jari.latvanen@se.findus.com eller telefon 042 - 86174

Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 900 medarbetare och omsätter cirka 2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.
Följ även Findus på: www.findus.se // www.facebook.com/FindusSverige // www.twitter.com/Findus_se

Kommentarer (0)