​Tio veckors pro bono-arbete för Röda Korsets nya app

När Findwise fick förfrågan att bygga ett engagemangsnätverk för volontärer till Svenska Röda Korset så var det en självklarhet att vi även ville bidra med pro bono-timmar.

”Att bidra till samhället och ta socialt ansvar är viktigt för Findwise. Ideellt arbete i ett projekt som detta så adderar vi nytta på riktigt – både med vår kompetens och vår tid. Vårt arbete kommer hjälpa Svenska Röda Korset i deras vardag och i förlängningen alla människor som behöver deras stöd och hjälp” berättar Jessica Gold, Corporate Responsibility Coordinator på Findwise.

Med verktyget som nu byggs kommer Röda Korset kunna koordinera behov vid insatser för humanitärt arbete genom att effektivt nå ut till sina drygt 30.000 volontärer som från sommaren 2017 är välkomna att ansluta sig via appen. Att matcha tillgänglighet och intressen hos volontären till de aktiviteter med specifika behov som behövs kommer göra insatsplaneringen mer effektiv.

De flesta människor är idag medlemmar i olika sociala nätverk. Ett nätverk kring humanitärt arbete med tydliga kopplingar till sociala medier kan dessutom locka ytterligare frivilliga till plattformen vilket därmed ökar nyttan i Röda Korsets arbete. I arbetet tas det även fram ett verktyg för effektiv verksamhetsuppföljning där Röda Korsets förtroendevalda, frivilligledare och anställda på ett mer automatiserat sätt kan sammanställa statistik och analys av insatserna i respektive lokal krets och i Sverige som helhet.

• Computers, computer technology, software