Conscious Hunting - Fjällräven Höst Vinter 2016

En jägare måste hålla sig varm, torr och röra sig tyst. Det är utgångspunkten när man utvecklar högkvalitativa jaktkläder, även för Fjällräven. Men som väntat av ett företag som alltid hållit sin egen linje inom produktutveckling, stannar det inte här.

Till hösten 2016 siktar Fjällräven in sig på att nå moderna, medvetna jägare med en utökad serie Eco-Shell, företagets prisbelönade återvinningsbara skalplagg som impregneras utan miljöskadliga fluorkarboner. Dessutom släpper Fjällräven en rad varma, bekväma jaktplagg i sin mångsidiga Sörmlandsserie. I alla nykomlingar används Fjällrävens beprövade funktionsväv G-1000 Silent Eco med återvunnen polyester och ekologisk bomull.

Läs mer om alla nyheter i jaktkollektionen i bifogade pdf.

Fjällräven har visat generationer av utemänniskor och vandrare hur enkelt det är att ta sig ut i naturen, och har en grundmurad övertygelse om att tid utomhus är bidrar till hälsa och livskvalitet. De erfarenheter och lärdomar som företaget samlat på fjäll och i skog kommer till direkt användning i jaktkollektionen och utgör en grund för slitstyrka, uthållighet och funktion. Och nu har Fjällräven tagit jaktsegmentet ytterligare ett steg med ett hållbarhetsgrepp som lockar en bred skara jägare och naturvänner – utemänniskor som delar en etisk syn på viltvård och ekologisk livshållning. Och det skulle inte vara Fjällräven utan en dos nytänk, som i den prisbelönade jaktponchon i Eco-Shell; utvecklad för jägare men lika praktisk för naturfotografer och andra som vill komma nära naturen, oavsett väder.

Förutom Eco-Shell introducerar Fjällräven även ett antal isolerade jaktplagg i sin Sörmlandsserie. I alla nya plagg används Fjällrävens funktionsväv G-1000 Silent Eco av återvunnen polyester och ekologisk bomull som vaxas med Grönlandsvax för extra skydd mot vind, väta och slitage.

Fjällräven fortsätter sin uppmärksammade satsning på högfunktionella, miljömässigt hållbara skalkläder. Efter framgångarna med Keb Eco-Shell som hyllats av friluftspress över hela världen, introduceras hållbara skalplagg även i jaktkollektionen. I nyheterna används både 3-lagers och 2,5-lagers Eco-Shell för att skapa plagg som kombinerar slitstyrka och pålitligt väderskydd med lägsta möjliga miljöpåverkan.

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig; när Lappland Eco-Shell Poncho premiärvisades på internationella vintersportmässan ISPO i München i januari 2016 fick den ta emot två designutmärkelser;
en ISPO Award och en Scandinavian Outdoor Award, den senare som ”Overall Winner”.

Lappland Eco-Shell Poncho – innovativt grepp på klassiskt regnplagg

Med ett nytt grepp på den klassiska regnponchon lyckas Lappland Eco-Shell Poncho kombinera maximal ventilation och väderskydd med smarta detaljer som gör det enkelt att behålla skärpan i ösregn. Ponchon är rymlig nog för att dras över en vanlig jaktjacka, samtidigt som ärmar förenklar hantering av bössa och en skyddsflik på bröstet ger skydd åt händer och vattenkänslig utrustning.

Lappland Eco-Shell Poncho är sydd i nyutvecklad 2,5-lagers Eco-Shell med förstärkningar över axlar och bak. De tekniska värdena för vattentäthet och andningsförmåga är utmärkta och materialet är tyst, följsamt och bekvämt att röra sig i.

MATERIALFAKTA

Eco-Shell är Fjällrävens eget högfunktionella skalmaterial som stoppar vind, regn och blötsnö från att tränga igenom samtidigt som det ventilerar ut kroppsfukt från insidan, så kallad andningsförmåga. Samtidigt är Eco-Shell utvecklat för hållbarhet. Både 3- och 2,5-lagersväven har ytterväv av återvunnen polyester som impregneras utan miljöfarliga fluorkarboner. Även övriga lager är i polyester vilket gör plaggen enkla att återvinna, och plaggen är dessutom klimatkompenserade. Den första generationen Eco-Shell-plagg från Fjällräven kom redan 2011.

Fluorkarboner (pfcer) är samlingsnamn för en grupp perfluorerade ämnen som bland annat används för att göra regnplagg vatten- och smutsavvisande. Tyvärr har de också mindre trevliga sidoeffekter för miljön: De är hormonstörande och kan påverka fortplantning hos däggdjur, troligen även orsaka cancer. De frigörs när plaggen används och när de tvättas, och de kan färdas långa sträckor med vind och vatten. Fjällräven använder sedan 2015 enbart fluorkarbonfria impregneringar i samtliga produkter.

För mer information kontakta: Ulrika Lydén, +46 73 366 16 00 – ulrika.lyden@fjallraven.se

www.fjallraven.se

• höstnyhet
  • höst vinter 2016
  • jakt
  • poncho
  • eco-shell
  • skalplagg
  • vattentätt
  • fluorkarbonfri impregnering
  • nyhet
  • produktnyhet
  • fjällräven
  • jaga

1960 grundade Åke Nordin Fjällräven i en källare i hemstaden Örnsköldsvik. Idag används företagets tidlösa, funktionella och slitstarka friluftsutrustning över hela världen. Fjällrävens sortiment omfattar friluftskläder och tillbehör samt ryggsäckar, tält och sovsäckar.

Fjällräven lägger stor vikt vid att agera ansvarsfullt mot människor, djur och natur och vid att väcka och upprätthålla intresset för friluftsliv. Företaget är initiativtagare till två framgångsrika friluftsevenemang, Fjällräven Classic och Fjällräven Polar, som varje år lockar tusentals deltagare. Fjällräven är en del av Fenix Outdoor Group. www.fjallraven.se

Ulrika Lydén

Presskontakt Marknad Fjällräven Sverige 073-366 16 00