Fjällräven lanserar stilrena Kånken No. 2 Black Edition

I augusti utökar Fjällräven sortimentet av Kånken-ryggsäckar med en ny version helt i svart. Kånken No. 2 Black Edition är gjord i svart G-1000 HeavyDuty material med bärhandtag och detaljer i svart läder.

Den klassiska Kånken-ryggsäcken utvecklades sent 1970-tal av Fjällrävens grundare Åke Nordin för att förenkla bärandet för svenska skolbarn. Behovet av att kunna bära två A4 pärmar till och från skolan bidrog till Kånkens karaktäristiska form.  Allt sedan dess har ryggsäcken spridits över världen och kan idag ses på ryggarna på människor av alla åldrar och nationaliteter.
Även om Kånken idag finns i fler storlekar, modeller och färger än någonsin, så har väldigt lite förändrats i den charmiga och älskade designen. Materialet i No.2 modellerna är dock inte samma som i ursprungsmodellen, Vinylon F.

Med sin lågmälda enkelhet och helt och hållet i svart, blir Kånken No. 2 Black Edition en spännande nykomling i Kånken-familjen. Denna nya modell av Kånken finns i två versioner: Kånken No. 2 Black och Kånken No. 2 Laptop 15” Black, som har ett separat vadderat fack för en 15 ” laptop. Båda är gjorda i det slitstarka, dubbelvaxade G-1000 HeavyDuty materialet som gör No.2 ryggsäckarna så hållbara.

Kånken No. 2 Black och Kånken No. 2 Laptop 15” Black finns i butik från augusti 2016.

Om Kånken
Raka ryggar mår bäst! Kånken skapades 1978 för att hjälpa till att förebygga ryggproblem bland svenska skolbarn. Drygt 35 år senare har Kånken rätat ut miljontals ryggar och blivit en av Fjällrävens mest populära produkter, älskad av generationer av användare. Den finns idag i alla hörn av världen och i en mängd olika färger, storlekar och modeller.
Redan från början var hållbarhet och miljötänk en naturlig del av Kånken. De raka linjerna innebär att det blir minimalt med tygspill när mönstret skärs ut. Och axelremmarna är gjorda i ett enda långt textilband som integreras i bär-handtaget. 2008 blev Kånken världens första klimatkompenserade ryggsäck.

Högupplösta produktbilder: www.fjallraven.se/presskit

För mer information, kontakta: Ulrika Lydén – ulrika.lyden@fjallraven.se

www.fjallraven.se

• Mode

• ryggsäck
  • klassisk design
  • tidlös design
  • funktionell
  • slitstark
  • stilren
  • kånken
  • fjällräven
  • produktnyhet
  • nyhet
  • höst vinter 2016
  • höstnyhet

1960 grundade Åke Nordin Fjällräven i en källare i hemstaden Örnsköldsvik. Idag används företagets tidlösa, funktionella och slitstarka friluftsutrustning över hela världen. Fjällrävens sortiment omfattar friluftskläder och tillbehör samt ryggsäckar, tält och sovsäckar.

Fjällräven lägger stor vikt vid att agera ansvarsfullt mot människor, djur och natur och vid att väcka och upprätthålla intresset för friluftsliv. Företaget är initiativtagare till två framgångsrika friluftsevenemang, Fjällräven Classic och Fjällräven Polar, som varje år lockar tusentals deltagare. Fjällräven är en del av Fenix Outdoor Group. www.fjallraven.se

Ulrika Lydén

Presskontakt Marknad Fjällräven Sverige 073-366 16 00