Fjällräven vinner pris som starkaste varumärke i kategorin Kläder

Varje år i juni och augusti genomför Evimetrix Swedish Brand Award en kvantitativ imagemätning. Varumärkesundersökningen har genomförts sedan 2002 och är en av Sveriges största mätningar av attityder till olika varumärken. I år har drygt 6 000 slumpmässigt valda konsumenter uttalat sig om 500 varumärken i 35 branscher.

Vart och ett av de 500 företag, organisationer och varumärken som är med i mätningen får ca 1 000 svar. Respondenterna är konsumenter bosatta i Sverige och syftet med undersökningen är att kartlägga hur dessa personer uppfattar och upplever de undersökta företagen, organisationerna och varumärkena. Respondenterna svarar på frågor kring kvalitet, miljövänlighet och tillgänglighet.

För att bli nominerad som Sveriges starkaste varumärke räcker det inte att vara välkänd. Man måste vara omtyckt också. Evimetrix använder därför både omtyckthet och kännedom för att utse de starkaste varumärkena i respektive bransch. Sveriges starkaste varumärken är de som får högst värde när Nöjd Kund Index vägs mot Kännedom.

”I många branscher är konkurrensen om förstaplatsen skarp och då kan rätt varumärkesstrategi och konkreta insatser för att stärka varumärkespositionen bli avgörande för det enskilda företagets placering”, säger Peter Wissing varumärkesexpert på Evimetrix .

Fjällräven vann priset Swedish Brand Award 2016 i kategorin Kläder.
På plats för att ta emot priset var stolta Ulrika Lydén och Leif Öhlund från Fjällräven.

”Vi är extremt stolta över att vi har skapat ett så starkt förtroende hos svenska folket och att vårt varumärke står stadigt i konkurrensen på marknaden”, säger Leif Öhlund, marknadschef på Fjällräven.

Läs mer om Evimetrix Swedish Brand Awards här:

Och alla branschvinnare finns listade här:

• Mode

• nöjd kund index
  • nki
  • swedish brand award
  • evimetrix swedish brand award 2016
  • evimetrix
  • pris
  • kläder
  • starkaste varumärke

Fjällräven lägger stor vikt vid att agera ansvarsfullt mot människor, djur och natur och vid att väcka och upprätthålla intresset för friluftsliv. Företaget är initiativtagare till två framgångsrika friluftsevenemang, Fjällräven Classic och Fjällräven Polar, som varje år lockar tusentals deltagare. Fjällräven är en del av Fenix Outdoor Group.   www.fjallraven.se