Hållbart uppdrag – funktion och miljö i ny generation skalplagg

2016 års vår/sommarkollektion blir Fjällrävens mest hållbara någonsin. Friluftsföretaget satsar hårt på att öka andelen hållbara material, inte minst inom vattentäta skalplagg. Höstens nyhet Keb Eco-Shell-serien har mottagits med stort intresse och hamnade i strålkastarljuset eftersom den utgjorde en frisk kontrast till branschens omdebatterade användning av fluorkarboner. Nu kommer uppföljaren: Abisko Eco-Shell med lätta 2,5-lagers regnplagg för sommarbruk.

Miljömedvetna friluftskonsumenter har länge fått hålla tillgodo med skalkläder impregnerade med fluorkarboner, trots att det i många år varit känt att perfluorerade ämnen som PFOA och PFOS är hormonstörande och troligen även kan orsaka cancer. Även nyare, alternativa impregneringar med "kortkedjiga" fluorkarboner har ifrågasatts ur miljöperspektiv.

Mångårigt arbete få bort perfluorerade ämnen

Fjällräven är ett av få företag internationellt som tidigt började fasa ut fluorkarboner ur produktionskedjan, ett arbete som pågått under flera år. Sommaren 2015 blev en milstolpe, då samtliga Fjällrävens produkter hade fluorkarbonfri impregnering. Det gällde alltså inte enbart vattentäta kläder – där företaget övergav fluorkarbonbaserade behandlingar 2012 – utan även utrustning som ryggsäckar, sovsäckar och tält. De senare är produktområden som friluftsbranschen traditionellt anser är "svåra att avgifta", och där Fjällräven ligger i framkant.

Hög prestanda – utan kompromisser med miljön

Och företaget fortsätter sin vandring, nu med miljökompassen inriktad på lätta skalkläder. Efter framgångarna med Keb Eco-Shell – som hyllats av friluftsmedier världen över och vars Keb Eco-Shell Anorak även fått motta en prestigefylld ISPO Award* – introduceras nu serien Abisko Eco-Shell med lätta regnplagg för sommarvandring och turer i varma förhållanden.

Abisko Eco-Shell Jacket och Abisko Eco-Shell Trousers är smidiga och packbara plagg med enbart ett fåtal utvalda detaljer, allt för att hålla ner vikten. Plaggen är sydda i nyutvecklade 2,5-lagers Eco-Shell med ytterväv av återvunnen polyester och fluorkarbonfri impregnering.Tekniska värden för vattentäthet och andningsförmåga är utmärkta, samtidigt som materialet är tyst, följsamt och bekvämt att röra sig i. Jackans huva har skyddande skärm och överskottsvärme ventileras ut genom ficköppningar. Byxan har dragkedjor längs vaderna för enklare på/av-klädning och enkel dragsko i midja och benslut. Abisko Eco-Shell finns i dam- och herrmodell, i butik från mars 2016.

MATERIALFAKTA
Eco-Shell är Fjällrävens eget högfunktionella skalmaterial som stoppar vind, regn och blötsnö från att tränga igenom samtidigt som det ventilerar ut kroppsfukt från insidan, så kallad andningsförmåga. Samtidigt är Eco-Shell utvecklat för hållbarhet. Både 3- och 2,5-lagersväven har ytterväv av återvunnen polyester som impregneras utan miljöfarliga fluorkarboner. Även övriga lager är i polyester vilket gör plaggen enkla att återvinna, och plaggen är dessutom klimatkompenserade. Den första generationen Eco-Shell-plagg från Fjällräven kom redan 2011.

FLUORKARBONER (PFCer)är ett samlingsnamn för en grupp perfluorerade ämnen som bland annat används för att göra regnplagg vatten- och smutsavvisande. Tyvärr har de också mindre trevliga sidoeffekter för miljön: De är hormonstörande och kan påverka fortplantning hos däggdjur, troligen även orsaka cancer. De frigörs när plaggen används och när de tvättas, och de kan färdas långa sträckor med vind och vatten. Fjällräven använder sedan 2015 enbart fluorkarbonfria impregneringar i samtliga produkter.

*ISPO Award delas ut till de främsta produkterna inom sport och friluftsliv vid den internationella vintersportmässan ISPO i München.

Abisko Eco-Shell Jacket, Abisko Eco-Shell Jacket W

Storlekar: Herr XS-XXL, Dam XXS-XL
Material: Eco-Shell® 2.5-layer Stretch: 100% polyester
Vikt: 380 g i herrstorlek M, 340 g i damstorlek S
Färger: Tarmac, Black, Red (dam), UN Blue (herr)
Rek. pris: 3 800 SEK

Abisko Eco-Shell Trousers, Abisko Eco-Shell Trousers W

Storlekar: Herr XS-XXL, Dam XXS-XL
Material: Eco-Shell® 2.5-layer Stretch: 100% polyester
Vikt: 320 g i herrstorlek M, 280 g i damstorlek S
Färger: Tarmac, Black
Rek. pris: 2 600 SEK

Högupplösta produktbilder finns att ladda ner på www.mynewsdesk.com/fjallraven

För mer information kontakta Ulrika Lydén, marknadsansvarig Fjällräven Sverige tel: 08-40 43 128, 0733-66 16 00, e-post: ulrika.lyden@fjallraven.se

• Fritid

• byxa
  • jacka
  • fjällrävenbyxa

1960 grundade Åke Nordin Fjällräven i en källare i hemstaden Örnsköldsvik. Idag används företagets tidlösa, funktionella och slitstarka friluftsutrustning över hela världen. Fjällrävens sortiment omfattar friluftskläder och tillbehör samt ryggsäckar, tält och sovsäckar.

Fjällräven lägger stor vikt vid att agera ansvarsfullt mot människor, djur och natur och vid att väcka och upprätthålla intresset för friluftsliv. Företaget är initiativtagare till två framgångsrika friluftsevenemang, Fjällräven Classic och Fjällräven Polar, som varje år lockar tusentals deltagare. Fjällräven är en del av Fenix Outdoor Group. www.fjallraven.se

Ulrika Lydén

Presskontakt Marknad Fjällräven Sverige 073-366 16 00