Digitala kvitton - en snar verklighet?

Digitala kvitton - en snar verklighet?

Det skrivs ut 1,5 miljarder papperskvitton per år. Ett Sverige utan papperskvitton skulle spara på 60 000 träd och 4 000 ton skräp om året. Det är en dyr och tråkig hantering för både de anställda och företagen. Myndigheter som Skatteverket och Tillväxtverket har fått i uppgift av regeringen att utreda hur digitaliseringen skulle kunna påskyndas inom området digital kvittohantering. Resultatet redovisas i november 2016. Systemleverantören Flex Applications erbjuder system för att förenkla hantering av reseräkningarna. Vi har ställt några frågor till Björn Jareblad, vVD på Flex Applications, kring utvecklingen av digitala kvitton framöver.

Det finns uppgifter om kostnaderna kring hantering av papperskvitton på mellan 50 och 70 SEK per kvitto och att det tar cirka 5-7 minuter i snitt att göra. Med digitala kvitton skulle kostnaderna kunna halveras. Varför har inte utvecklingen gått snabbare inom det här området?

– Digitala kvitton kräver att handeln kan ge ut sådana om det ska bli verklighet i stor skala. Detta för att det ska godkännas som räkenskapsinformation av myndigheterna. I dagsläget är det långt från alla handlare som kan göra det. Det kräver en mjukvara kopplad till handelns kassasystem. Vi har en samarbetspartner – Kwick – som arbetar för att skapa en sådan infrastruktur i hela landet, men det tar sin tid.

Var ligger den stora vinsten systemmässigt för företaget med digitala kvitton?

– Den stora vinsten ligger hos företaget eftersom alla transaktioner genererar ett digitalt kvitto som automatiskt kan gå in på rätt ställe i bokföringen. Företagen slipper då lägga mänskliga resurser i hanteringen. Och förutom det så slipper medarbetarna en massa kvitton drällande i plånböckerna.

Idag erbjuder ni på Flex Applications reseräkningssystem, med möjlighet att fotografera och scanna in kvittot. Var ligger den stora skillnaden med det hanterandet i jämförelse med digitala kvitton?

– Det digitala kvittot genereras direkt när du drar kortet hos handlaren och hamnar utan något handhavande alls direkt i vårt reseräkningssystem. Dessutom slipper man behålla och redovisa papperskvittot som så kallat godkänd räkenskapsinformation.

När tror du att de digitala kvittona kommer att vara fler än de traditionella?

– Vi reseräkningssystemleverantörer står redo för det redan idag. Men det är först när det är mer eller mindre utbyggt inom handeln som konsumenterna kommer att börja använda det fullt ut, avslutar Björn Jareblad.