Från hålkort till webben, en härlig resa

Från hålkort till webben, en härlig resa

Miran Dennerqvist är entreprenören som skapat ett av Sveriges mest framgångsrika IT-företag genom sin passion för datautveckling och programmering. Flex Applications har nått sin position tack vare att företagets grundare alltid haft systemutveckling och de snabba teknikskiftena i fokus. Nu, 25 år efter starten, tycker Miran Dennerqvist som har Steve Jobs som förebild, att personalen och en riktigt bra produkt fortfarande är det allra viktigaste för företaget.

I slutet av sjuttiotalet arbetade Miran som löneprogrammerare på Yxhult AB i Örebro. Det var här kunskaperna kring lönesystem grundlades och Miran fick sina sakkunskaper kring personaladministrativa system. I början på åttiotalet arbetade han med programmering av lönesystem hos ett par dataföretag i Kumla.

– Det var nästan som en hobby. Utveckling och programmering var riktigt kul. Det var inte sällan jag var helt uppslukad av uppgiften och plötsligt, utan att jag märkte det, hade klockan blivit tio på kvällen och alla hade gått hem, säger Miran och minns glädjen i att programmera och att få datorn att utföra de kommandon som skrivits. Miran var med redan på hålkortens tid i slutet av sjuttiotalet när han var student inom systemutveckling på Risbergska skolan i Örebro. Men det var först när PC:n kom i bruk som det blev riktigt spännande med programmering.

– Om jag inte blivit så intresserad av datorer, hade jag säkert satsat på den andra hobbyn jag hade som ung, nämligen måla tavlor, säger Miran.

År 1990 grundades Flex Applications, då under namnet Miranda Software AB, på ett kontorshotell i Kumla. De första programmen som skapades var lön- och rapportgeneringsprogram. Men det var först när Miran utvecklat sitt reseräkningssystem som det tog fart på allvar. Han hade då företag som Agda, Hogia och Datema som samarbetspartners och företaget behövde anställa ytterligare datautvecklare.

– Jag var en av de allra första på marknaden med den typen av system. Det var en öppen spelplan och inom denna nisch kunde bolaget utvecklas på allvar, säger Miran.

Under åren från mitten av nittiotalet till millennieskiftet, skedde flera teknikskiften inom IT-världen. Utvecklingen gick från DOS till Windows och när branschen väl anpassat sig till detta skifte, så kom Internet på allvar och allt skulle finnas ”på webben”.

– En potentiell kund ringde mig någon gång under 1997 och undrade om Flex gick att köra på internet. Då var det Windows som gällde och vi höll precis på att färdigställa vårt första klient-serversystem i Windows-miljö. Jag trodde att det hela var något slags missförstånd från kundens sida. Men så var det ju inte och jag förstod att det var detta som var framtiden, säger Miran. Redan året efter hade han och hans medarbetare utvecklat en av branschens första webbportaler åt kunderna. Flex Applications har utvecklats väl. Mycket på grund av att företaget kunnat erbjuda flexibla webbanpassade system inom tid-, res- och lön. Tillväxten tog rejäl fart, vilket bland annat belönades med utmärkelsen Gasellföretag av tidningen Dagens Industri tre år i rad från 2007 till 2009. Alltfler större kunder började använda Flex produkter. Exempel på sådana är servicebyråer som PWC och större organisationer som Samhall. Idag ligger fokus på att förvärva större kunder inom bemanningsintensiva branscher, att starta upp verksamhet i Norge samt att fortsätta att utveckla system i teknikens framkant. Mycket handlar om att ge användarna tillgång till programvaror för reseräkning och tidsredovisning via mobilen. På frågan kring vad som varit roligast under dessa 25 år sedan starten, svarar Miran:

– Företaget har rullat på bra ända från början. Sedan har det varit enormt stimulerande med alla duktiga medarbetare som vi har lyckats rekrytera genom åren. Att vi dessutom under senare år lyckats få allt större kunder att intressera sig för våra system är ett annat glädjeämne.

När frågan kring framtiden för branschen och för Flex Applications kommer på tal, omnämns Apples grundare Steve Jobs.

– Här har vi en hel del att lära av Apple, inte minst när det gäller att leverera användarvänlighet och eleganta lösningar på avancerade tekniska utmaningar. I dessa avseenden har jag Steve Jobs som förebild, säger Miran med eftertryck.

Som ägare och grundare av bolaget, har han fortfarande ett stort intresse för systemutveckling och design. Det tar sig i uttryck att Miran fungerar som stöd och bollplank åt produktcheferna på företaget och att han gärna sitter med i de produktråd som företaget har med sina kunder. Miran Dennerqvist släpper inte sin käpphäst - att ständigt utveckla och förbättra Flex systemprodukter för de 400 000 svenskar som idag använder dem.