Nu väntar vi bara på att få det webbaserade lönesystemet också!

Nu väntar vi bara på att få det webbaserade lönesystemet också!

Akademikerförbundet SSR har använt Flex sedan 2004. Från början använde de bara Flex Reseräkning, men kompletterade så småningom med Tidredovisning. Under 2015 började de se vilka fördelar ett helt webbaserat system skulle ge och var en av de första Classic-kunderna som tog steget med ett byte till Flex HRM.

Lena Ardenstedt har arbetat som personaladministratör på Akademikerförbundet i drygt 30 år nu och har varit med vid flera systembyten.
– Vi hade Hogia som lönesystem under många år, men i höstas valde vi att gå över till Flex även där.
Akadmikerförbundet såg, liksom många andra företag, en stor vinst med att ha all information om personalen samlat på samma ställe. Lena fortsätter:
– Sen är det lite speciellt med oss, eftersom vi även gör löner för regionombud och förtroendevalda som tillhör vårt förbund. I Hogia blev det lite omständligt med kontrolluppgifterna. Men i Flex känner systemet av om personen har flera anställningsnummer och kan summera per personnummer.

Vi återgår till övergången till HRM. Hur upplevde Lena som administratör den, och hur har mottagandet bland personalen varit?
– Jag tyckte inte att det var någon större skillnad mellan Classic och HRM. Det är väldigt likt. Nu går jag in via webben bara. Vi hade Tomi (Tomi Hedhav, applikationskonsult, reds. anm.) från Flex här några dagar och han hjälpte oss. Han var väldigt, väldigt bra. Han ordnade så att vi fick alla kopplingar att fungera. Och så drog han en kort föreläsning på ett personalmöte för de anställda. Det räckte för att de skulle kunna börja använda Flex HRM.

Lena berättar att medarbetarna tidigt såg fördelarna med det nya webbaserade systemet. Det underlättar att kunna göra tidrapporter, reseräkningar och attestera var man än är. Att inte befinna sig på kontoret är inte längre någon ursäkt till att inte ha gjort det man ska.
– Sen känner jag mig så trygg med Flex support. Har det varit något så har jag alltid fått svar och hjälp samma dag eller dagen därpå. De är jättetrevliga och hjälpsamma. Sen är det så smidigt när de kopplar upp sig och kan hjälpa mig direkt i systemet. Nu väntar vi bara på att få det webbaserade lönesystemet också!