Swebus Express byter namn till Swebus

Expressbussbolaget Swebus Express byter idag namn till Swebus. I samband med namnbytet får företaget även en ny logotyp och grafisk profil, för att tydliggöra Swebus som ett modernt reseföretag.

- Namnet Swebus är väl inarbetat hos allmänheten och många av våra resenärer kallar oss ofta redan för Swebus, så vi bedömer att namnbytet gör det enklare för våra kunder, säger Joakim Palmkvist, VD för Swebus, tidigare Swebus Express. Alla kommer att känna igen sig ombord på våra bussar, men ett kortare namn möjliggör även för oss att i framtiden paketera och kommunicera ett bredare tjänsteutbud utöver expressbussresor.

Företaget byter i samband med namnändringen även utseende genom en ny logotyp och ny grafisk profil.

- Den nya grafiska profilen och logotypen är en vidareutveckling av vårt tidigare utseende, eftersom vi vill vara lätt igenkännbara för våra kunder, säger Joakim Palmkvist. Samtidigt är det viktigt för oss att ge ett mer modernt intryck. Swebus är ett modernt reseföretag som bland annat erbjuder gratis internet ombord på alla bussar, specialanpassade resor utifrån kundernas behov såsom resor till musikfestivaler eller jobbpendling, och vi har en Bra Miljövals-märkning av våra expressbussresor. Allt detta vill vi förmedla genom vår nya grafiska profil.

Arbetet med att omprofilera bussar, hållplatser och terminaler beräknas till största del bli klart i mitten av maj. Den nya logotypen syns redan i samband med att Swebus är huvudsponsor av musiktävlingen Metro On Stage.

Varumärket och namnet Swebus användes tidigare av Swebus Express systerföretag Nobina Sverige AB, som framför allt erbjuder upphandlad linjetrafik. Swebus Express påbörjar namnbytet till Swebus den 8 mars.

För ytterligare information, kontakta:

Ingvar Ryggesjö, pressansvarig för Swebus (tidigare Swebus Express): tel 0701-87 11 33, ingvar.ryggesjo@swebus.se
Pressjour: 0701-87 12 00

Om Swebus

Swebus är störst inom expressbusstrafik i Sverige och har över två miljoner passagerare per år på 10 000 avgångar per vecka. Med Swebus kan du resa till cirka 150 orter från Mora och Oslo i norr till Skåne och Köpenhamn i söder. Dessutom samarbetar Swebus med andra bussbolag för resor till Norrland och Europa. Alla företagets expressbussresor är märkta med Bra miljöval och ombord på Swebus  bussar finns gratis internet. Swebus ingår i Nobina AB, Nordens ledande bussföretag. Läs mer och köp din resa direkt på www.swebus.se.