Specialutformat golv levererat till Den Blå Planet

Flowcrete Sweden har utvecklat en unik golvlösning speciellt för Danmarks nya nationella akvarium Den Blå Planet. Sättet som golvet reflekterar ljus på skapar en fängslande undervattensillusion.

Akvariet i Köpenhamn är norra Europas största. Det har redan vunnit flera utmärkelser för sin design och är på god väg att bli landets senaste arkitektoniska landmärke.

Byggnaden, som har utformats av det danska arkitektkontoret 3XN, flödar som en stor strömvirvel med organiskt böjda väggar. Vatten och skimrande golv integreras på ett innovativt sätt – allt för att besökarna ska känna sig nedsänkta i en marin miljö.

Det virvlande vattenlika ljus som riktas mot golvet i akvariets åskådarområden utgör en viktig del av illusionen. För detta krävdes en slät, ljus och reflekterande yta som skapades med hjälp av en lösning från Flowcrete Sweden som kombinerades med unika applikationstekniker.

Denna effekt är mest dramatisk vid huvudentrén där fladdrande ljuspunkter lyser upp hela golvet. Effekten skapas av lampljus som faller i vågor på det släta massagolvet och ökar besökarens intryck av att befinna sig under havsytan.

Det valda golvet måste också vara starkt, lätt att underhålla och tåla tung och kontinuerlig belastning från de 800 000 besökare som förväntas varje år.

Jukka Kaikkonen, vd för Flowcrete Sweden, säger: ”Akvariets unika design fångar på ett perfekt sätt byggnadens anda och den kommer helt säkert att bli en av Danmarks mest kända.”

”Ett projekt som detta innebär en del svåra utmaningar. Till exempel måste byggnaden tåla ett tryck på 600 ton som skapas av ett jättelikt havsakvarium och även innehålla en 16 meter lång glastunnel!”

”Det krävdes också ett smidigt och slitstarkt golvsystem som matchar byggnadens utseende och samtidigt bidrar med viktig funktionalitet. Flowcrete-lösningar var det perfekta valet i den här situationen tack vare deras förmåga att kombinera en dekorativ beläggning med slitstarka egenskaper.”

För att skapa den önskade effekten använde man 6 600 m² golvlösningar från Flowcrete Sweden i hela akvariet. 5 000 m² av den högresistenta epoxibeläggningen Flowcoat TL användes i byggnadens allmänna utrymmen och teknikrum. 1 200 m² Flowseal EPW användes ovanför trappan för att säkerställa en dammfri miljö som är lätt att underhålla. 200 m² av målningen Peran WW användes längs med akvariets väggar för att ge en hygienisk yta med ett attraktivt, blankt utseende.

Kombinationen av system skapade en jämn, lösningsmedelsfri och halkfri golvyta med en fräsch färg som kan behålla sitt utseende och sin funktionalitet under tung användning.

Dessa avancerade beläggningar tål även kemikalier och nötning utan att ta skada. Flowcrete-lösningarnas fogfria utförande och slitstarka egenskaper gör dem till ett hygieniskt val som kräver minimalt med underhåll, eftersom smuts enkelt kan avlägsnas från ytan och inte fastnar i sprickor eller håligheter i golvet.

Den Blå Planet öppnades i mars 2013 och vann strax därpå priset i kategorin Completed Building Display på World Architecture Festival 2013

Byggnaden ligger vid havet på ön Amager och dess unika form knyter samman hav och land. Vatten rinner på den svepande fasaden som är täckt av silverplattor som reflekterar både himmel och hav.

7 miljoner liter vatten och 20 000 djur, bland annat hammarhajar och muränor, finns i byggnadens fem cirkulerande armar. Designen är inte bara iögonfallande utan också mycket funktionell, eftersom varje arm innehåller utställningar med olika teman och utökningar kan göras utan att byggnadens andra delar påverkas negativt.

Slut

• den blå planet
  • designgolv

Flowcrete Sweden AB finns i skånska Perstorp, där vi också har en modern och effektiv produktionsanläggning som levererar golvbeläggningar till den Europeiska och globala marknaden.