Nyhet -

Flowscapes VD på morgonsession hos ÅF: "Så kan framtidens femstjärniga arbetsplats se ut"

Femstjärniga hotell vill vi alla bo på när vi reser, men hur rankar vi arbetsplatsen där vi spenderar så mycket av vår tid? Flowscapes VD Peter Reigo delade med sig av några visioner på en morgonsession hos ÅF i Solna tillsammans med vår partner Cisco.

Vilka tjänster kan digitala verktyg erbjuda på arbetsplatsen under de närmaste åren? På Flowscape tror vi att möjligheterna är obegränsade, men här följer några visioner som togs upp när Peter Reigo föreläste om den smarta byggnaden.

Concierge: När du spenderar mycket tid på kontoret kan det vara trevligt att ha en tjänst i kontorsverktyget som låter dig beställa och betala mat om du ska jobba över, boka kemtvätt, eller varför inte beställa upp snacks och dryck till AW:n på fredag. Tjänsten behöver inte vara begränsad till jobbet utan skulle också kunna hjälpa med vardagspusslet genom att påminna dig om när du skall gå till bussen för att hinna till morgonmötet eller upphämtning på dagis.

Gamifiering: Via olika utmaningar kan de anställda få poäng i interna tävlingar, vilket ökar engagemang och kan bygga ett starkare “Employer Brand”. Gamification kan även användas för att öka trivseln på kontoret – genom att ge poäng till medarbetare som följt "god kontorssed" – vilket kan innebära mätningar på om man till exempel avbokar mötesrum som inte används, att man lämnar sin arbetsplats städad eller att man undviker att prata i telefon i en tyst zon.

Gästupplevelse: Vid inbjudan till externt möte skulle man kunna få mötesuppgifterna, företagets adress samt information om parkeringsplats och tillgänglighet direkt i mobilen. När man anländer till företaget skulle man automatiskt kunna bli incheckad i receptionen samt få direkt uppkoppling till företagets Wifi-nät.

Socialt på jobbet: På en aktivitetsbaserad arbetsplats, med möjlighet att sitta på olika platser varje dag, är det viktigt att underlätta för personalen att upprätthålla nätverken och lära känna nya kollegor. Är man mer introvert kanske man upplever att det inte är lika lätt att hitta kollegor att fika eller luncha med. Flowscape’s ”Colleague Finder” sammanför redan idag kollegor till att mötas fysiskt och det finns flera spännande idéer i roadmapen framöver som kommer att hjälpa till med en mer inkluderande företagskultur.