News -

Fluicells nya cell-laboratorium möjliggör för fler experiment

Fluicell AB utökade i maj 2018 sina faciliteter, i Biotechcenter, med ett nytt sterilt cell-laboratorium. Det egna interna laboratoriet innebär lägre kostnader och fler experiment än tidigare har kunnat utföras.

Tidigare har Fluicells experiment med celler förberetts och utförts i samarbete med Chalmers tekniska högskola. I maj 2018 fick Fluicell möjlighet att bygga ett eget sterilt cell-laboratorium i sina befintliga faciliteter, vilket möjliggjorde en högre grad av internt arbete.

Vi har gjort goda investeringar av laboratorium och dess utrustning för Fluicells RnD-avdelning. Dessutom har vi sänkt kostnaderna eftersom vi arbetar mer internt. Vårt ett egna sterila cell-laboratorium, och vårt samarbete med RISE (Research institute of Sweden), har också möjliggjort fler och mer olika typer av experiment med celler.” säger dr. Vladimir Kirejev, forskare och laboratoriechef på Fluicell.

Det interna cell-laboratoriet är en av flera investeringar Fluicell gjort inom RnD.

Företaget växer och vi har anställt personal specifikt för cell-experiment och forskning. Vi letar alltid efter kvalificerade kandidater. Nyligen anställdes en civilingenjör inom bioteknik från Chalmers, som kommer fortsätta bidra, både praktiskt och teoretiskt, till att utveckla Fluicells RnD.” säger dr. Vladimir Kirejev.

• Science, general

• rnd