News -

Fluicells presentation av Biopixlar på 2nd Annual Dermatology Drug Development Summit blev mycket väl mottagen

Fluicell AB (publ), ett bolag med instrument för läkemedelsanalys på encellsnivå inom life science, meddelar idag att bolagets presentation på industrikonferensen 2nd Annual Drug Development Summit som hölls i Boston, USA, den 27–29 november blev mycket väl mottagen.

Tatsiana Lobovkina (CSO) och Gavin Jeffries (CTO) presenterade Biopixlar för första gången på en internationell industrikonferens. Presentationen fokuserades på hur plattformen kan användas i läkemedelsutveckling inom dermatologi. Man demonstrerade högprecisionsutskrift av en mängd olika celltyper och komplex vävnadsbildning som har skapats genom samtidig utskrift av mänskliga hudcancer- och hudepitelceller. Mottagandet blev mycket positivt och diskussioner kring ”early access” till Biopixlar plattformen, som planeras att lanseras under 2019, är pågående med flera aktörer industriella och institutionella så som kliniker och universitet.

Det var ett stort framsteg att presentera våra signifikanta ’state-of-the-art’ data under 2nd Annual Dermatology Drug Development Summit konferensen. Speciellt givande var alla positiva kommentarer efter presentationen då vi visat att bioskrivare Biopixlar kan leverera komplexa sjukdomsrelaterade vävnadsmodeller, vilket ger ett verkligt värde i läkemedelsutvecklingsprocessen, säger Tatsiana Lobovkina, forskningschef (CSO) på Fluicell.

Responsen var precis vad vi hade hoppats på. Det känns verkligen förtroendeingivande för framtiden att vi fick så positiv respons och flera intressanta leads med oss hem i bagaget. Vi ser nu fram emot nästa år och utvecklingen av de diskussioner som påbörjats runt potentiella samarbeten kring Biopixlars applikationer och tjänster med industriella såväl som institutionella aktörer”, säger Victoire Viannay, VD på Fluicell.

• Medical research

• biopixlar