Flygbussarna förbättrar trafikinformationen

Flygbussarna förbättrar trafikinformationen

För att underlätta för passagerarna introducerar Flygbussarna realtid ombord. Med realtidssystemet kan resenärer ombord på bussen se var man befinner sig längs linjen och den beräknade ankomsttiden till slutdestinationen.

-Som resenär är det alltid angeläget att veta när man kommer fram, inte minst när man skall ut och flyga. Vi är glada att nu kunna erbjuda våra kunder en förbättrad information, säger Eva Tiséus marknadschef på Flygbussarna.

Beräkningen bygger på bussens GPS position som tillsammans med den inmatade tidtabellen räknar fram bussens ankomsttid. Därmed anpassas tiden efter trafiksituationen.

Realtidssystemet är en del av IT-plattformen Fordon Online som installerats ombord på samtliga Flygbussar i Sverige. Realtidssystemet ger ett flertal fördelar för resenärerna. Via skärmar som monterats på ett eller flera ställen i varje buss informeras tydligt bussens destination vid ombordstigning och passagerarna uppmanas att använda säkerhetsbältet. Efter avfärd visas bussens färd på linjesträckningen tillsammans med beräknad ankomsttid.

Nästa steg blir att ta fram realtidsinformation även på flygplatser, terminaler och hållplatser. Med en sådan funktion kan varje kund få en tydlig blick över nästkommande avgångar och därmed planera sin resa på ett bra sätt. Arbetet med att ta fram denna lösning pågår och systemet beräknas kunna lanseras på en flygplats under året.

För mer information, kontakta: Eva Tiséus, marknadschef på Flygbussarna, 070-313 29 02, eva.tiseus@flygbussarna.se

Flygbussarna Airport Coaches erbjuder enkla och bekväma busstransporter till och från alla de stora flygplatserna i Sverige. Flygbussarna trafikerar totalt åtta flygplatser två färjelägen och kör till och från nio städer. Flygbussarna arbetar aktivt för att minska klimatpåverkan och mer än varannan av alla resor som görs med Flygbussarna är fria från fossilt bränsle.