Nya tips på bästa New Yorkkrogar

Bild: Lånad av Zagat
De här tipsen är skrivna av Olle Wästberg. Vi är glada och stolta över att få publicera dem på vår blogg, Olle är definitivt sverigebäst på New York, och staden är ju ett av våra mest populära resmål. Vi rekommenderar alla USA-intresserade att prenumerera på Olles nyhetsbrev.

Zagat är New Yorks restaurangbibel. 2013 års upplaga kom nyss och tar upp 2.120 krogar. Som vanligt toppar Le Bernardin – följd av Per Se, Bouley, Daniel och Eleven Madison Park. Knappast några nyheter. Intressantare är de bästa nykomlingarna: North End Grill, Talde (Brooklyn), Bistro La Promenade, Wong, Don Antonio. Matboomen i Brooklyn märks med bl a Gwynett Str och Battersby.

Guide Michelin ger i år tre stjärnor till Chef’s Table at Brooklyn Fare, Daniel, Eleven Madison Park, Jean Georges, Le Bernardin, Masa och Per Se.

Nyhetsbrevet som vi hämtat tipsen från har sin tyngdpunkt i New York och utkommer varje månad. Olle Wästberg var i mer än fem år svensk generalkonsul i NYC och han återvänder ofta dit. Han har också varit generaldirektör för Svenska institutet, riksdagsledamot, statssekreterare i finansdepartementet och chefredaktör för Expressen. Han är också en generös vän, när vi frågade om den här publiceringen svarade han utan betänketid: ”Naturligtvis!”, och passade på att ge tips om hur vi skulle kunna förbättra sökningarna här på Flygstolen ;)

• Flygtrafik

• restaurangtips