Nu drar vi till Sydamerika

Vi är tre Helsingborgstjejer som slängdes ut i det verkliga livet i juni efter 12 år vid skolbänken. Vi tog oss en snabb titt på ”vuxenlivet” och bestämde oss för att kalla november morgonar och långa dagar på jobbet inte var något för oss och bokade tre biljetter till Sydamerika.

Vi lärde känna varandra under högstadiet respektive gymnasiet och har alla haft tankar på att resa iväg efter vi lagt skolböckerna på hyllan, likt så många andra i vår generation. Men som de vana Asien resenärerna vi är så ville vi ge oss ut på ’outforskat vatten’ och besöka den notoriska kontinenten Sydamerika istället för den sedvanliga backpacker rutten genom Asien. Notorisk säger vi därför att det är så många väljer att kalla den. I 99 % av fallen har samma personer aldrig besökt Sydamerika och heller aldrig rest utanför Europa. Anledningen till att många människor aldrig bokar biljetten till sin drömresa är rädsla. Vårt tips till er är: Lyssna på människor som varit där. Gör research. Ta seden dit du kommer och packa ner sunt förnuft och respekt i din resväska. Boka biljetten. Lev ut ditt äventyr.

Vi hoppas kunna ge tips allt eftersom vi reser genom kontinenten och kommer att dela med oss av dem mest minnesvärda resmålen. Vår resa börjar i Ecuadors huvudstad Quito, därefter ska vi under 3 månader resa runt i Peru, Bolivia och Chile. För er som inte vet så mycket om Sydamerika så är det hem till Inkasamhället, världens högst belägna sjö, jordens största saltöken, kryddig mat, exotiska danser, höga berg, fantastiska surfspots, unikt djurliv, färgglad arkitektur, tropiskt klimat, arktiskt klimat, ökenklimat, utsökta viner och vackra människor. Eftersom vi vill att fler människor ska ge sig av till Sydamerika så packar vi med många minneskort till kameran så att ni kan ta del av allt via bloggen och via Flygstolens blogg. Idealiskt sett så bokar ni er biljett till Quito på flygstolen idag och hänger med men för er som inte kan så får ni hänga med virtuellt!

See you on the flipside,
Frida, Hanna och Sofia