Äntligen här: Gorillamobile for iPhone 4

Joby öppnar upp den fulla multimediepotentialen hos iPhone 4

Joby, företaget bakom det innovativa kamerastativet Gorillapod, lanserar ett kraftfullt verktyg för användning av iPhone 4. Det handlar om en helt nydesignad version av den framgångsrika produkten Gorillamobile för iPhone 3G/3GS som släpptes 2009. Den nya modellen drar full nytta av alla mediefunktioner hos iPhone 4, inklusive FaceTime-kamera, blixt, HD-video och Retinadisplay.

Gorillamobile för iPhone 4 har nominerats som kandidat för International CES Innovations 2011 Design and Engineering Award, i kategorin tillbehör för trådlösa handterminaler.

Gorillamobile för iPhone 4 består av ett stöttåligt fodral med specialdesignat fäste för det medföljande kamerastativet. Fodralet smälter in i den släta formen hos iPhone och har ett system med skenor för snabb montering av stativet i porträtt- eller landskapsläge. Oavsett vilken position man väljer säkerställer fodralets design att båda kamerorna och blixten är redo för action. De flexibla vikbara benen och greppringar av gummi inspirerar den kreativa fotografen till intervallfotografering, videofilmning, smidig filmvisning på flyget eller bekväma FaceTime-samtal.

"Månader av forskning gav Joby möjlighet att förbättra användarupplevelsen hos Apples produkter, särskilt när det gäller att fånga och spela upp multimedia", säger Henrik Wernbo hos Jobys nordiska generalagent Focus Nordic AB.

Gorillamobile for iPhone 4 är den första produkten i en ny familj som följs av två revolu­tionerande lanseringar av iPad-tillbehör under CES-mässan i Las Vegas i början av januari.

Pris och tillgänglighet

Gorillamobile for iPhone 4 blir tillgänglig i butik under December och kommer då att kosta ca 450:- kronor inklusive moms.

De stora framgångarna med Jobys Gorillacam foto-app har inspirerat företaget att lansera en ny app som drar full nytta av alla egenskaper hos iPhone 4, inklusive möjligheterna till foto­grafering i tidsintervall. Den nya appen blir tillgänglig på AppStore före jul.

För ytterligare information: Per Skog, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, SanDisk, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Se vidare www.focusnordic.se

Joby grundades 2005 och är baserade i San Francisco där man har etablerat sig som en ledare inom design, utveckling och kommersialisering av innovativa hem­elek­tronik­produkter. År 2006 revolutionerade man kameratillbehörsmarknaden med lanseringen av Gorillapod flexibla stativ och fortsätter nu att omdefiniera hemelektronikmarknaden med Gorillamobile och Gorillatorch. Se vidare www.joby.com

• joby