Focus Nordic, Europas största fotodistributör, fortsätter expandera.

Redan för flera år sedan valde Focus Nordic att bredda sin distribution utanför Norden när man startade försäljning i Baltikum. 2016 gick expansionen vidare till Polen. Nu är det Tjeckien och Slovakien som införlivas i Focus distributionsnät.

Förutom två nya länder så är det också klart att Focus blir exklusiv distributör av Tamron i Polen fr.o.m. 1/10.

Tjeckien/Slovakien

Redan från start blir det tre anställda i Tjeckien/Slovakien och ett lokalkontor i Prag. Flera av de varumärken Focus representerar finns också med från dag ett i både Tjeckien och Slovakien; Azden, Crystal Clear, Delkin, Focus, Kodak, Ledgo, Lenspen, Lexar, Lume Cube, Luna, Mitsubishi, Nisi, Pilot Polaroid, Polaroid Originals, Pritt, Pro-Mounts, 3L, Saramonic, Sirui, Transcend, Zhiyun, Walther och Panasonic.

Framgångsrecept

Efter våra fina framgångar i Baltikum och Polen kan vi konstatera att vår affärsidé håller fint även utanför Norden”, säger Jonas Wernbo, VD hos Focus Nordic. ”Vi är övertygade om att det blir succé också i Tjeckien och Slovakien.”

Vår idé, att ha ett stort sortiment starka varumärken, till 100% inom foto och video, i kombination med en effektiv och snabb distribution har gjort oss till Europas största distributör, något som vi nu befäster ytterligare. Det är dock inte det allra viktigaste, utan för oss är det hur våra kunder uppfattar oss som är det som betyder mest. Vi är inte nöjda med att vara störst, vi vill att våra kunder tycker vi är bäst på alla plan. Vår ambition är att våra kunder ska uppfatta oss som kunniga, pålitliga och trevliga.”

Att också våra leverantörer ska uppfatta oss på samma sätt och vara nöjda med oss är av mycket stor vikt, och det som möjliggör vidare expansion. Att t.ex. Tamron, ett av våra viktigaste varumärken, nu väljer att byta distributör i Polen till Focus Nordic, är ett fint bevis för att vi lyckats bra hitintills.”

Vi jobbar ständigt med att bibehålla den företagskultur som kännetecknar Focus Nordic. Något som inte är självklart när ett företag växer, men ack så viktigt!.

För ytterligare information: karsten.rath@focusnordic.dk

• Bio, film, foto

Focus Nordic i Göteborg är Europas största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Ricoh/Pentax, Kodak, Lowepro, Lexar, Transcend, Delkin, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Velbon, Sirui, Samyang, GePe, Joby, Kowa, Celestron, LumeCube, Kipon, Polariod Originals, Lomography, Azden, Nissin, Kenko, Polaroid, Novoflex,  Zeiss, NiSi, Ledgo, Zhiyun och RoadEyes. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

Per Skog