Gorillamobile Ori och Yogi i uppgraderade versioner för iPad 2

Möjliggör handsfree fotografering och videosamtal via Facetime

Joby, företaget bakom det innovativa kamerastativet Gorillapod och iPhone-stativet Gorillamobile, lanserar iPad2-versioner av Gorillamobile Ori och Gorillamobile Yogi, kombinerade fodral och stativ med handsfreepositionering. De två nya modellerna låter användaren dra fördel av nya funktioner hos iPad 2 som stadig handsfreefotografering och Facetime som framställer användaren i mer smickrande dager.

"Apple har revolutionerat teknikupplevelsen och Jobys produkter bidrar till att ytterligare förstärka denna upplevelse", säger Henrik Wernbo hos Focus Nordic, Jobys nordiska generalagent. "Den eleganta och samtidigt funktionella designen hos Ori och Yogi höjer definitivt nyttan hos iPad2."

Gorillamobile Ori för iPad 2 är framtagen för krävande iPad2-användare som efterfrågar ett elegant skyddande fodral med ergonomisk positionering. Fodralets design är inspirerat av origami, den japanska konsten att vika papper till tredimensionella objekt, och är tillverkad av samma ultralätta aluminum/polypropylenkomposit som används i supersportbilar. iPad2 kan positioneras på fyra olika sätt, exempelvis för att se en film på flyget, bläddra igenom en presentation eller skriva långa mail på caféet. Skärmens höjd och vinkel kan justeras som situationen kräver. Ori kombinerar därmed ett stabilt stativ med ett skyddande fodral som smidigt slinker ner i väskan.

Gorillamobile Yogi för iPad2 är perfekt för alla som gillar att läsa tidningen och titta på film i soffan eller sängen, och den kan placeras på alla tänkbara ytor med sina vikbara ben. Den står stadigt även på ojämna ytor, samtidigt som den kan klängas fast på exempelvis en skåp­lucka i köket. Fodralet är tillverkat av extremt hållbar polykarbonat med stötdämpning i gummi som skyddar surfplattan mot fall och stötar. Benen fästs med en snabbkoppling, vilket innebär att fodralet kan användas med skärmen i både stående och liggande läge.

Pris och tillgänglighet

Gorillamobile Ori för iPad2 och Gorillamobile Yogi för iPad2 blir tillgängliga i butik i Juli där de kommer att kosta ca 740:- respektive 420:- kronor inklusive moms.

För ytterligare information: Per Skog, e-post per.skog@focusnordic.se

Focus Nordic AB i Partille utanför Göteborg är Nordens största fotogrossist. Sortimentet innehåller en rad starka varumärken som Panasonic, Pentax, Samsung, Lowepro, SanDisk, Transcend, Steiner, Hähnel, Tamron, Ilford, Swarovski, Velbon, GePe, Kenko, Metz och Lensbaby. Dessutom finns en egen produktlinje under namnet Focus. Focus Nordic är medlem i BSCI som jobbar för rättvisare arbetsvillkor. Se vidare på: www.focusnordic.se

Joby grundades 2005 och är baserade i San Francisco där man har etablerat sig som en ledare inom design, utveckling och kommersialisering av innovativa hem­elek­tronik­produkter. År 2006 revolutionerade man kameratillbehörsmarknaden med lanseringen av Gorillapod flexibla stativ och fortsätter nu att omdefiniera hemelektronikmarknaden med Gorillamobile och Gorillatorch. Se vidare www.joby.com

• joby